Zijn jouw webteksten klaar voor semantic search?

Kim Schoot

Kim Schoot

Zijn jouw webteksten klaar voor semantic search?

Google wordt slimmer en slimmer. Waar je voorheen nog je webpagina’s beter vindbaar kon maken door in de tekst te focussen op één zoekwoord, herkent de zoekmachine inmiddels steeds meer de onderlinge verbanden tussen woorden en zinnen. Oftewel: Google kan beter inschatten of een tekst puur is geschreven voor de zoekmachine of dat deze echt de vraag van de lezer beantwoordt. De zoekresultaten in Google gaan hierdoor de komende tijd veranderen. Zijn jouw websiteteksten al klaar voor deze ontwikkeling?

Voorheen had Google geen idee van de betekenis van de teksten op jouw website. Aan de hand van de keywords van een tekst kon de zoekmachine patronen binnen de tekst herkennen. Op basis daarvan werd bepaald hoe goed een tekst paste bij een zoekwoord en dus hoe goed de pagina scoorde. Inmiddels begrijpt Google de betekenis van teksten veel beter. Dit komt door semantic search, oftewel semantisch zoeken.

Wat is semantic search?
Zoekmachines die gebruikmaken van semantic search, beoordelen een tekst niet alleen op basis van keywords, maar kijken daarnaast naar de relatie tussen woorden. Hoe gaat dit in zijn werk?

1. Google beschrijft de kenmerken van en relaties tussen stukjes tekst (entiteiten). Hierdoor wordt de structuur van de tekst duidelijk.
2. De zoekmachine gebruikt een speciale technologie die de betekenis van woorden begrijpt en teksten interpreteert. Google heeft nu een goed beeld van wat de woorden samen betekenen.
3. Tegelijkertijd wordt een techniek gebruikt die die informatie vindbaar maakt aan de hand van een specifieke, en op dezelfde wijze ‘begrepen’, zoekvraag.
4. Tot slot onderzoekt Google welke woorden – in een pagina of zoekvraag – verwijzen naar mensen, plaatsen of bedrijven. Zo kan de zoekmachine nog betere resultaten leveren.

Jouw nieuwe seo-strategie
Met de komst van semantic search is het focussen op een bepaald keyword in een tekst niet meer voldoende voor een goede ranking door Google. Om goed te blijven scoren moet in een tekst zowel het onderwerp (de zoekvraag) als het antwoord op de zoekvraag uitgebreid aan bod komen. Wil je bijvoorbeeld goed gevonden worden op de zoekterm ‘kinderschoenen kopen’? Dan is het niet meer genoeg om ervoor te zorgen dat deze term een aantal keer terugkomt in de tekst. De tekst moet daarnaast écht over dit onderwerp gaan en antwoord geven op vragen die met deze zoekterm te maken hebben. Bijvoorbeeld: waar moet ik op letten bij het kopen van kinderschoenen, waar kun je de schoenen kopen, wat voor kinderschoenen zijn er allemaal? Als er synoniemen zijn van de zoekterm is het goed om ook deze terug te laten komen in de tekst.

Win-winsituatie
Wanneer je in je webteksten rekening houdt met Google’s semantic search, zorgt dit voor een win-winsituatie. Je kiest in dit geval namelijk voor een tekst die écht de vraag van de zoeker beantwoordt. Niet alleen Google, maar ook jouw lezer waardeert dit enorm. De kans dat hij of zij kiest voor jouw product of dienst wordt hierdoor veel groter. Dus… waar wacht je nog op? Zorg ervoor dat jouw webteksten klaar zijn voor de toekomst!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *