Zakelijk bloggen

Kim Schoot

Kim Schoot

Zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen is slim. Het is een handige manier om contact te maken met je doelgroep. Je deelt je kennis en passie en laat jouw lezers zien waarom ze voor jou moeten kiezen. Door actief te bloggen, neemt de interesse voor jouw diensten en producten ongetwijfeld toe. Je bouwt aan je autoriteit. Dat maakt zakelijk bloggen voor zowel grote organisaties als mkb’ers en zzp’ers interessant.

Zakelijk bloggen: hoe begin je?

Wanneer je actief blogt, update je continu je website. Daarmee maak je Google gelukkig. Je wordt zeker beter vindbaar. Genoeg redenen om te starten dus. Maar, waar begin je? Het tikken van een blog ligt waarschijnlijk buiten je comfortzone. Begrijpelijk. En misschien ben je ook bang om teveel van je kennis prijs te geven en vind je het lastig om de juiste balans te vinden.

  • Voor wie schrijf je?
    Vraag je af wie je doelgroep is. Zorg dat je een duidelijk beeld krijgt van je lezer. Voor wie schrijf je? Verdiep je daarin en probeer te achterhalen wat je doelgroep nodig heeft of waarnaar deze naar op zoek is. Vergeet ook Google niet, de onzichtbare lezer die bepaalt waar jij in de zoekmachineresultaten wordt neergezet. Bij zakelijk bloggen is het slim een thema of zoekwoord in je achterhoofd te houden. Schrijf unieke content waarbij je gebruik maakt van synoniemen en termen die te maken hebben met je hoofdonderwerp. Gebruik triggerende tussenkoppen en verwerk verwijzingen in je blog. Dat vindt Google fijn. En de lezer ook!
  • Maak gebruik van een contentkalender
    Bij het schrijven van zakelijke blogs is het handig om gebruik te maken van een contentkalender. Oftewel, een planning. Dit helpt je om gestructureerd te schrijven en de blogs onderdeel te laten zijn van je bedrijfsactiviteiten. Online zijn diverse tools beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken. Bovendien ‘verplicht’ zo’n schema je om er tijd voor vrij te maken. Probeer wekelijks de koe bij de horens te vatten en een onderwerp uit te werken. Verkoop je mooie merken? Zet er dan zo nu en dan eentje in de spotlights, zoals wij voor Dimenno doen bijvoorbeeld. Wissel een lange blog af met een kortere en maak gebruik video en afbeeldingen.

Contentkalender-zakelijk bloggen

  • Haak in op de actualiteit
    Door zo’n contentkalender te gebruiken, kun je vooraf al inspelen op bepaalde momenten. Gebeurt er tussendoor iets actueels dat interessant is voor jouw doelgroep? Haak daar meteen op in en schrijf er een blog over. Doe dit niet drie dagen later, want dan ben je te laat. Lastig om alles op zo’n moment uit je handen te laten vallen? Denk er dan eens over om een ghostwriter in te schakelen. Zo kruipen wij geregeld in de huid van anderen voor de blog van Cubiss. Na een interview zetten we hun mening scherp en vlot op papier. Ook slim: gebruik de rubriek ‘Nieuws’ op Google en kijk of er iets tussen staat dat interessant is. Of vraag collega’s om onderwerpen aan te dragen of een blog te schrijven. Je zult zien, er leeft meer nieuws in je organisatie dan je denkt.
  • Vraag om feedback
    Wil je zelf leren van de blogs die je schrijft? Doe een beroep op iemand die tegenleest. Dit kan bijvoorbeeld een collega zijn of iemand uit je marketingteam, maar ook tekstschrijvers kunnen je helpen met een effectieve redigeerslag. Gebruik de feedback om je eigen schrijfvaardigheden verder te ontwikkelen. Let maar op, binnenkort vind je schrijven echt leuk!
  • Deel je blog
    Verspreid een blog die je hebt geschreven zoveel mogelijk via je social media kanalen. Plaats ‘m zo nu en dan als artikel op je LinkedIn-profiel, zo bereik je met een enkele druk op de knop al je contacten. Of kijk of de blog past bij een online community. Vraag ook gerust aan je lezers om je blog te delen. Als ‘ie interessant genoeg is, gaat dat natuurlijk vanzelf. Tip: blogs waarin je jouw organisatie een gezicht geeft of waarin je persoonlijke valkuilen deelt, hebben een hoge ‘share-waarde’. Je stelt je namelijk kwetsbaar en persoonlijk op. Dat maakt je, zoals marketeers het zeggen, likeable.

Bloggen voor de zaak: vaar je eigen koers

Als je zakelijk blogt, is het belangrijk dat je écht iets schrijft dat waarde heeft voor je doelgroep. Denk niet aan wat jij wilt vertellen, maar aan wat de ander wil lezen. Wat levert jouw blog je doelgroep op en heeft het daadwerkelijk nut? Natuurlijk geef je daarin best het een en ander van jezelf prijs, maar wees niet bang voor je concurrent. Zakelijk bloggen bevordert de interactie tussen jou en je doelgroep en is goed voor je ranking in Google. Bovendien, wat maakt jou de concurrentie uit? Je vaart toch gewoon je eigen koers. Dat brengt je direct al op een voorsprong. Tijd om aan de slag te gaan!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *