Een tekstschrijver voor een website vinden is nog niet zo makkelijk. Niet dat er geen schrijvers zijn: maar hoe weet je welke copywriter voor jou de beste is? Dat is een vraag die hoogstwaarschijnlijk door je gedachten gaat in je zoektocht naar een professionele (SEO) copywriter. Voordat je kiest, is het belangrijk dat je in de basis weet wat iemand tot een goede tekstschrijver maakt.
Dit artikel helpt je om daar inzicht in te krijgen. Welke 5 punten zorgen ervoor dat een tekstschrijver ook daadwerkelijk ‘goed’ is? Voordat je gaat lezen: een echt goede tekstschrijver beheerst alle onderstaande 5 facetten en niet slechts enkele daarvan! Tja, sorry, makkelijker kunnen we het niet maken… Maar heb je zo iemand gevonden, dan ga je daar gegarandeerd heel blij mee zijn!
1. Een tekstschrijver die snapt wat jouw doelgroep wil lezen
Relevantie is de basis van goede teksten voor een website. Een tekstschrijver is in staat om samen met jou als opdrachtgever antwoord te geven op de vraag wat een lezer op de website gaat vinden en wat voor hem of haar relevant en interessant is. Het is niet voldoende om alleen maar producten en diensten op te lepelen. Bezoekers scannen hoofdzakelijk, hebben bijna altijd haast en beslissen binnen een kort tijdsbestek of jij biedt waar zij naar op zoek zijn. Dat is een trigger die een goede tekstschrijver begrijpt en weet in te vullen.
2. Een goede copywriter schrijft teksten die aanzetten tot actie
Een professionele tekstschrijver weet als geen ander dat je voor een website conversiegericht moet schrijven. Want hoe leuk het ook is dat honderden bezoekers per dag je website bezoeken, je weet niet wie ze zijn en daarom wil je graag met hen in contact komen. Een goede copywriter kan hier met teksten een belangrijke bijdrage aan leveren. Sterker nog: hij of zij zorgt ervoor dat het gaat gebeuren! Alleen een call-to-action zoals ‘Bel of mail ons’ is zeker niet voldoende. Een tekstschrijver die begrijpt wat nodig is, maakt samen met jou een pad door de website (bijvoorbeeld aan de hand van interne links). Daardoor wordt de lezer geleidelijk gestuurd naar het punt waarop hij of zij denkt: hier wil ik meer over weten en actie onderneemt. Dat betekent een formulier invullen, bellen, informatie aanvragen of een e-mail sturen bijvoorbeeld.
3. Gespecialiseerd in SEO-geoptimaliseerde teksten voor topposities in Google
Een goede tekstschrijver snapt het belang van SEO of zoekmachineoptimalisatie. Alle teksten op jouw website moeten voorzien zijn van de juiste accenten en details om goed vindbaar te zijn in de online zoekmachines. De tijd waarin je met een beetje keyword stuffing en het manipuleren van zinnen resultaat kon boeken, is voorbij. Google heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en dus is het optimaliseren van teksten voor de zoekmachine werk voor specialisten geworden. Tekstspecialisten om precies te zijn. Hoe een tekstschrijver dat slim en professioneel aanpakt?
- Het verwerken van interne links in de webteksten
- Het gebruik van relevante synoniemen voor keywords
- Het integreren van bulletpoints (oftewel: Google is dol op lijstjes)
- Het toevoegen van headers (koppen die duidelijkheid geven over een pagina of tekst)
- Het schrijven van title-tags en meta-descriptions
- Het invoegen van alt-tags zodat afbeeldingen beter vindbaar zijn in Google