Miriam Swaans

Miriam Swaans


+31(0)13 460 03 39

Tekstschrijver voor je website?

Zó vind je de beste… 

Een tekstschrijver voor een website vinden is nog niet zo makkelijk. Niet dat er geen schrijvers zijn: maar hoe weet je welke copywriter voor jou de beste is? Dat is een vraag die hoogstwaarschijnlijk door je gedachten gaat in je zoektocht naar een professionele (SEO) copywriter. Voordat je kiest, is het belangrijk dat je in de basis weet wat iemand tot een goede tekstschrijver maakt.

Dit artikel helpt je om daar inzicht in te krijgen. Welke 5 punten zorgen ervoor dat een tekstschrijver ook daadwerkelijk ‘goed’ is? Voordat je gaat lezen: een echt goede tekstschrijver beheerst alle onderstaande 5 facetten en niet slechts enkele daarvan! Tja, sorry, makkelijker kunnen we het niet maken… Maar heb je zo iemand gevonden, dan ga je daar gegarandeerd heel blij mee zijn!

1. Een tekstschrijver die snapt wat jouw doelgroep wil lezen
Relevantie is de basis van goede teksten voor een website. Een tekstschrijver is in staat om samen met jou als opdrachtgever antwoord te geven op de vraag wat een lezer op de website gaat vinden en wat voor hem of haar relevant en interessant is. Het is niet voldoende om alleen maar producten en diensten op te lepelen. Bezoekers scannen hoofdzakelijk, hebben bijna altijd haast en beslissen binnen een kort tijdsbestek of jij biedt waar zij naar op zoek zijn. Dat is een trigger die een goede tekstschrijver begrijpt en weet in te vullen.

2. Een goede copywriter schrijft teksten die aanzetten tot actie
Een professionele tekstschrijver weet als geen ander dat je voor een website conversiegericht moet schrijven. Want hoe leuk het ook is dat honderden bezoekers per dag je website bezoeken, je weet niet wie ze zijn en daarom wil je graag met hen in contact komen. Een goede copywriter kan hier met teksten een belangrijke bijdrage aan leveren. Sterker nog: hij of zij zorgt ervoor dat het gaat gebeuren! Alleen een call-to-action zoals ‘Bel of mail ons’ is zeker niet voldoende. Een tekstschrijver die begrijpt wat nodig is, maakt samen met jou een pad door de website (bijvoorbeeld aan de hand van interne links). Daardoor wordt de lezer geleidelijk gestuurd naar het punt waarop hij of zij denkt: hier wil ik meer over weten en actie onderneemt. Dat betekent een formulier invullen, bellen, informatie aanvragen of een e-mail sturen bijvoorbeeld.

tekstschrijver voor website

3. Gespecialiseerd in SEO-geoptimaliseerde teksten voor topposities in Google
Een goede tekstschrijver snapt het belang van SEO of zoekmachineoptimalisatie. Alle teksten op jouw website moeten voorzien zijn van de juiste accenten en details om goed vindbaar te zijn in de online zoekmachines. De tijd waarin je met een beetje keyword stuffing en het manipuleren van zinnen resultaat kon boeken, is voorbij. Google heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en dus is het optimaliseren van teksten voor de zoekmachine werk voor specialisten geworden. Tekstspecialisten om precies te zijn. Hoe een tekstschrijver dat slim en professioneel aanpakt?

  • Het verwerken van interne links in de webteksten
  • Het gebruik van relevante synoniemen voor keywords
  • Het integreren van bulletpoints (oftewel: Google is dol op lijstjes)
  • Het toevoegen van headers (koppen die duidelijkheid geven over een pagina of tekst)
  • Het schrijven van title-tags en meta-descriptions
  • Het invoegen van alt-tags zodat afbeeldingen beter vindbaar zijn in Google

Bij SEO-geoptimaliseerde teksten telt alles mee. Zorg daarom dat je een tekstschrijver inhuurt die over deze kwaliteiten en vaardigheden beschikt. Let zeker ook op het volgende:

  • Google (en andere zoekmachines) manifesteert zich steeds meer als een mens. De zoekmachine leert. Dat betekent dat optimaliseren op een woord of een zinsdeel echt niet meer voldoende is om te scoren. Het semantische web, waar betekenissen, relaties en interpretaties met elkaar verweven zijn, is steeds meer bepalend. En dat betekent dat een goede tekst meer thematisch gericht is dan zoekwoordgericht. Lees hier bijvoorbeeld onze blog over Google Rankbrain.
  • Google kijkt naar wat er gebeurt op een pagina met teksten en andere content waarvoor je zoekmachineoptimalisatie hebt toegepast. Dus sta je (tijdelijk) op een toppositie, maar blijft niemand van je bezoekers langer dan enkele seconden hangen, dan zul je snel weer zakken. Kortom, ga met een term nooit voor een snel succes, maar vraag je vooral af wat je je lezer wil bieden. Heb je dat in kaart, dan vul je een pagina SEO-proof in, maar met de focus op de lezer.
  • In een volle markt met veel zelfbenoemde SEO-specialisten geldt vaak dat goedkoop duurkoop is. Hoe mooi en aanlokkelijk het ook klinkt, teksten die een paar cent per woord kosten, gaan je geen successen opleveren op de lange termijn. Reken eens uit wat het kost als je je zoekmachinoptimalisatie teksten elk half jaar moet aanpassen. En vergeet vooral ook niet de tijd die je zelf kwijt bent aan het organiseren van het werk en het sleutelen in het cms van je website.

4. Aantrekkelijk schrijven voor het web
Een top tekstschrijver weet als geen ander hoe hij aantrekkelijk kan schrijven voor het web. Hoe een copywriter dat effectief aanpakt?

  • Door het vinden van de juiste ‘tone of voice’
  • Geen grote lappen tekst, maar korte zinnen/regels/alinea’s
  • Doelgericht schrijven door de lezer direct aan te spreken met ‘je’ of ‘u’
  • Belangrijk is vooral dat een copywriter overzicht weet te bewaren in teksten
  • Het vermijden van werkwoorden die niet relevant zijn (kunnen, worden, zullen)
  • Het schrappen van woorden die twijfel opwekken (misschien, wellicht, eventueel)

Scroll je huidige webteksten maar eens door. Zijn die teksten geschreven door een professionele tekstschrijver, maar voldoen ze niet aan bovenstaande vereisten? Tijd om in actie te komen en wel een goede tekstschrijver voor website in te schakelen.

5. De prijs: met welke tekstschrijver heb je een klik?
De prijs is natuurlijk altijd een beetje een dingetje. Logisch, want in de markt lopen de prijzen sterk uiteen. De ene schrijver rekent per woord, de ander per uur. Hoe weet je dan als opdrachtgever of je waar krijgt voor je geld? Vraag jezelf af wat jij belangrijk vindt in een tekstschrijver. Beschik je over voldoende tijd om zelf ook actief deel te nemen aan het schrijfproces of wil je liever zoveel mogelijk uitbesteden?

Verder helpt het om de referenties van een tekstschrijver te bekijken of te bellen (via Skype bijvoorbeeld) met een copywriter. Een wijze raad voor wat betreft het tarief: als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook het geval.

Partner in seo-proof teksten

Ben jij van mening dat het schrijven van goede geoptimaliseerde teksten inderdaad vakmanschap is, neem dan eens contact met ons op voor een vrijblijvende brainstormsessie. Dan kunnen we je laten zien dat je kunt scoren op termen met veel zoekvolume, maar daarnaast ook veel kunt bereiken door in een niche te gaan zitten met weinig concurrentie of zoekverkeer dat heel concreet scoort. De tekstschrijvers van Swaans Communicatie zijn getraind door Alain Sadon, een van de bekende goeroe’s van Nederland op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Met onze vakkundigheid zit het dus wel snor. Het beste bewijs? Het feit dat je deze zoekmachineoptimalisatie tekst en pagina hebt gevonden in Google en onze eigen optimalisatie dus aardig op orde is. Bekijk hier ook onze klanten en recente projecten.

Dus…
Conclusie: een goede tekstschrijver voor website zorgt ervoor dat de SEO-eisen van Google in balans zijn met wat je voor de lezer en voor jezelf wilt bereiken. Welke tekstschrijver kies jij voor je eerstvolgende schrijfklus?

Kom je langs om
te brainstormen?

Miriam Swaans
Oprichter en adviseur
Is jouw website ook aan betere teksten toe?