Op zoek naar een

tekstschrijver voor

een tender?

Van tender naar opdracht

Doe je mee aan een tender en zoek je een tekstschrijver die jouw voorstel professioneel maar tegelijkertijd woest aantrekkelijk maakt? In Swaans Communicatie vind je de tekstpartner die jou helpt om je aanbod om te zetten in een opdracht. Wat wij zeker niet doen is spreken in superlatieven. Borstklopperij of zweverige taal, moet je ook niet voor bij ons zijn. Wat wij wel doen?

  • Goed inlezen, de vraag achter de vraag herkennen en beantwoorden.
    We denken dus niet alleen na over wat jij moet gaan leveren, maar ook waarom. Dan kunnen we makkelijker schrijven over de toegevoegde waarde van jouw organisatie.
  • Jouw diensten en producten matchen met de behoefte van de aanstaande klant.
    We focussen bij het schrijven van de tender op kenmerken die voor de toekomstige klant belangrijk zijn, overbodige informatie laten we achterwege. Want: compact = kracht!
  • Praten over de problemen die jij voor je klant gaat oplossen.
    Elke vorm van dienstverlening of productlevering is te herleiden naar een probleem. Jij hebt een oplossing in huis en die heeft waarde, die helpt of bespaart. Bijvoorbeeld geld, energie, tijd, verantwoordelijkheid of noem maar op. Dat gaan we laten zien.
  • Concreet en helder dingen in kaart brengen en benoemen.
    Je wilt niets aan het toeval overlaten en gewoon duidelijk zijn. Over de dingen die je gaat doen en over wat je niet gaat doen. Jouw zakelijke aanbod moet immers ook uitvoerbaar zijn.
  • Jouw usp’s vertalen naar dingen die voor jouw toekomstige klant belangrijk zijn.
    Hoe jij je dienst of product levert en met de klant samenwerkt is ontzettend belangrijk. Mensen doen immers zaken met mensen! Die klik moet er zijn. Het tenderdocument is een eerste aanzet tot een goede zakelijke band.

Wil je jouw tekst of document langs de spreekwoordelijke meetlat leggen? Verder op deze pagina vind je onze checklist schrijven voor een tender.

Hulp bij je tender nodig?

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
Stel ons al je vragen. Wij staan klaar om je te helpen.

Binnen 24 uur ontvang je mijn reactie.

1

Veel ervaring in tenders

Al sinds 2004 schrijven wij teksten voor tenders voor uiteenlopende branches en sectoren.

2

Vaste projectprijs

Voordat we starten met schrijven voor jouw tender, inventariseren we de werkzaamheden. Jij krijgt een voorstel met een all-in tarief. Wel zo prettig.

3

Altijd op tijd

Jouw tender moet op uur en tijd binnen zijn. En je wilt geen gestress. Maak je geen zorgen, wij komen onze afspraken na. Ruim voor de deadline zijn we klaar.

4

Persoonlijk contact

Je hebt direct contact met de tekstschrijver die aan de slag gaat met jouw tender. Je hoeft nooit twee keer hetzelfde uit te leggen. Vinden wij normaal.

5

Korte levertijden

Natuurlijk nemen we graag de tijd voor jouw project. Maar als het echt niet anders kan, dan zorgen wij dat ook de krapste deadline gehaald wordt.

6

We schieten raak

Je valt op niet door te schreeuwen, maar door te laten zien dat jij aandacht hebt gegeven aan de tender. De lezer voelt dat jij precies snapt waar dit om draait. Dat blijft hangen!

We werken onder andere voor deze organisaties:

tekstschrijver tender

M2Media is een media- en marketingbureau dat werkt voor organisaties als VGZ, Radio538, Schiphol Group en Monuta.
Swaans Communicatie helpt ons met uiteenlopende teksten: van het praktisch en aantrekkelijk maken van awardinzendingen tot het schrijven van wervende vacatureteksten en pers- of nieuwsberichten. De tekstschrijvers snappen hoe ons bureau in elkaar zit. Ze raken de juiste snaar, ongeacht de doelgroep waarvoor ze schrijven. Zelfs als de input beperkt is of de deadline krap, ontvang ik een concreet en lekker leesbaar verhaal.

Matthijs Roumen
Strategy Director
Grote clubactie is de leukste goededoelenloterij van nederland.

Een tekstschrijver moet zich makkelijk kunnen inleven in verschillende doelgroepen van de Grote Clubactie: van kinderen tot vrijwilligers, consumenten en stakeholders. Het ontbreekt mij vaak aan tijd om zelf rustig voor een tekst te gaan zitten. Plus: een frisse blik van buitenaf geeft nieuwe inzichten. De website, onze e-mailings en promotiematerialen hebben een groot bereik, dus ik wil dat álles klopt. De tekstschrijvers van Swaans Communicatie schrijven niet klakkeloos iets op, maar denken mee, stellen vragen en zijn kritisch. Die open en constructieve manier van samenwerken is erg prettig en leidt tot een effectiever eindproduct.

tekstbureau
Marijke Soeter
Coördinator Communicatie
JLL (Jones Lang LaSalle) is wereldwijd (markt)leider op het gebied van strategisch vastgoedadvies en commercieel vastgoedmanagement. 

Actieve teksten die lekker lezen, begrijpelijk zijn en ook professionaliteit uitstralen: daarvoor schakel ik Swaans Communicatie in. Van het redigeren van rapporten tot het schrijven van persberichten, het houden van interviews of het uitwerken van een concept: de tekstschrijvers zijn breed inzetbaar. De combinatie van flexibiliteit en kwaliteit vind ik uniek en is voor mij van grote waarde. 

Maartje Smallenbroek
Head of Marketing Netherlands
Coop is een sterk groeiende supermarktketen met ruim 300 winkels in Nederland. 

Voor Coop schrijft Swaans Communicatie voor veel doelgroepen, zoals medewerkers, journalisten, stakeholders en consumenten. Moeiteloos zetten de tekstschrijvers een andere bril op en vertalen ze één boodschap naar meerdere kanalen en niveaus. Dat strategisch inzicht is voor mij erg waardevol, net als dat ik snel met ze kan schakelen. Omdat we elkaar al lang kennen en er bijna elke dag contact is, zijn we goed op elkaar ingespeeld. De samenwerking is heel persoonlijk, betrokken én professioneel. 

Yvonne van Asselt
Corporate Communicatie & MVO-manager
WonenBreburg is een sociale woningcorporatie in Breda en Tilburg.

Het team van Swaans Communicatie zie ik echt als een verlengstuk van onze organisatie. We werken al langere tijd samen, zowel voor ons bewonersblad als voor losse artikelen, en kennen elkaar dus goed. Een korte briefing is al genoeg voor een tekst met de juiste toon en inhoud. Ik heb nog nooit nee te horen gekregen: ze willen altijd helpen. Dat geeft mij veel vertrouwen en maakt samenwerken extra prettig.

Ingrid van Loon
Communicatieadviseur
ompro is expert in online marketing en seo.

De tekstschrijvers van Swaans Communicatie zijn ervaren en enthousiaste specialisten. Ze denken goed na over hoe ze een lezer in beweging krijgen. Welke toon en argumenten zijn daarvoor nodig, welke twijfels moeten we wegnemen, welke informatie is relevant, wat is het seo-doel? Ze stellen na het ontvangen van een briefing gerust kritische vragen om nog beter tot de kern te komen. Daar ben ik blij mee, want ik zie die betrokkenheid direct terug in het eindresultaat.

mark van tuel
Mark van Tuel
Ondernemer en seo-specialist

Onze teksten frisser, consequenter, professioneler en echt goed geschreven. Maar dan wel alsof we het zelf gedaan hebben. Zo voelt het als Swaans Communicatie onze teksten schrijft. Want ze werken mee als collega’s, zijn helemaal ingecheckt op de business. En prettig om mee te werken. Met dezelfde passie als waarmee wij onze diensten en producten goed voor het voetlicht brengen. Niet bang om feedback te geven als ze denken dat het beter kan. Een aanwinst in ons team.

Janet Moltmaker
Directeur
BONHEUR HORECA GROEP IS DE GROOTSTE GASTVRIJHEIDSORGANISATIE IN MIDDEN-BRABANT.

Swaans Communicatie staat voor korte lijntjes en persoonlijk contact met mensen die de spreekwoordelijke pen van de organisatie begrijpen. Altijd maken ze een juiste vertaling richting het doel van de boodschap en de doelgroep! Elke tekst die wij nodig hebben vraagt om maatwerk en beleving. Omdat het team ons zo goed kent, weten we dat dit altijd goed komt. We worden echt ontzorgd. Kortom, Swaans Communicatie is een eigentijdse en meedenkende partner die ik graag aanbeveel.

tim wijdemans
Tim Wijdemans
Directeur
Servicebureau Kinderopvang ondersteunt opvanglocaties in Tilburg en de Kempen.

Het is voor mij belangrijk dat een tekstschrijver snel aanvoelt wat het unieke verhaal van een kinderopvanglocatie is. En dat hij of zij bijzondere kenmerken op een aansprekende, beeldende manier beschrijft, zodat het verhaal de doelgroep raakt. De tekstschrijvers van Swaans Communicatie kunnen dat. Bovendien zijn ze zelfstandig en snel. Ze stellen geen eindeloze vragen, maar nemen initiatief en gaan aan de slag. Dat bespaart mij een hoop tijd en zorgen. Een locatiedirecteur verwijs ik dan ook met een gerust hart door. Verder heb ik in Swaans Communicatie en fijne en sympathieke organisatie gevonden om mee samen te werken.

 

Simone Raaijmakers
Strategisch marketing- en communicatieadviseur
RECLAMEBUREAU IVC creëert merkverhalen voor toonaangevende consumentenmerken.

Onze klanten hebben sterk uiteenlopende wensen op het vlak van teksten, gelukkig is dit voor Swaans Communicatie nooit een probleem. Of ze nu schrijven over lifestyle, wonen, fashion en food of een inhoudelijke vertaalslag moeten maken voor een tenderdocument: ze gaan altijd grondig te werk. Ook wanneer ze uit naam van IVC klanten bezoeken of mensen interviewen, gebeurt dit professioneel en met aandacht. Mijn projectmanagers weten dat het goed komt als ze Swaans Communicatie inschakelen. In onze hectische business waar je veel ballen moet hooghouden, is die zekerheid erg belangrijk.

 

Michel Baak
Eigenaar

Checklist schrijven voor een tender

Wil je jouw eigen tekst op kwaliteit controleren? Dan kan je ons natuurlijk inschakelen. Liever zelf aan de slag? Maak dan gebruik van de checklst met aandachtspunten die wij ook gebruiken. Hiermee heb je een waardevolle tool in handen om jouw aanbod aan te scherpen. We lichten de punten ook nog even voor je toe.

  • Lees, lees en lees! Zorg dat je de vraag goed doorgrondt. En ga pas beginnen met schrijven voor de tender als je de behoefte van de aanstaande klant goed in beeld hebt.
  • Houd je aan de eisen. Hoewel een tender geen aanbesteding is en er vaak best wel wat vrijheid is, is het echt belangrijk dat je de randvoorwaarden niet uit het oog verliest. Denk aan lengte van teksten bijvoorbeeld.
  • Maak een structuur voor de tendertekst. Wat wil je vertellen en in welke volgorde ga je dat doen? Doe dit gerust op een A4’tje met steekwoorden. Het belangrijkste is dat je het complete plaatje van de tekststructuur visualiseert en daarin ziet dat het verhaal compleet is en je visie goed uit de verf komt. Vertaal die structuur naar kopjes en tussenkopjes in het document. Maak het niet te verhalend, maar schrijf subtitels in de tender die echt duidelijk maken wat je hier gaat lezen.
  • Haak steeds aan bij de klantbehoefte. Schrijf gerust letterlijk op wat de klant heeft gevraagd en geef daarna het antwoord. Misschien klinkt dat een beetje kinderlijk, maar dat is het niet. Je geeft hiermee vertrouwen en laat zien dat jij het vraagstuk snapt.
  • Maak een lijstje met usp’s en voordelen die je in dit specifieke geval aan de klant hebt te bieden. Categoriseer ze bijvoorbeeld op volgorde van dienstverlening of match ze met de producten die je aanbiedt. Klaar met schrijven? Controleer dan of alle voordelen en usp’s erin zitten.
  • Check je taalgebruik. Vermijd werkwoorden als kunnen, moeten, willen en worden. Schrijf actief en in de tegenwoordige tijd. Knip lange zinnen in de tender op. Vervang moeilijke termen voor lekker concrete alternatieven. Ben niet bang dat je te eenvoudig schrijft. Duidelijk is echt niet hetzelfde als kinderlijk of simpel. Integendeel, een lekker lezend tenderdocument laat een positief gevoel achter. Ook over jouw organisatie!
  • Zorg voor een professionele uitstraling. Zelf van een Word-document een pdf’je maken voldoet niet echt. Je wilt uitpakken en laten zien dat deze tender jouw aandacht heeft gekregen en dat de uitvrager er voor jou toe doet. Een goede eenmalige investering in een fijn template betaalt zich zeker uit. Dat geldt ook voor een professioneel geprint papieren exemplaar en een digitale variant die niet iemands complete inbox doet overlopen. Kortom, niet hires opslaan en verzenden.
  • Maak een samenvatting als de ruimte dit toelaat. Zo heb je direct de aandacht en kan de lezer al in een paar minuten tot de kern van jouw voorstel komen. Dat wekt nieuwsgierigheid!

Gaan we samen jouw
tender tot een succes maken?

Miriam Swaans - tekstschrijver
Het is mijn doel om jou alle zorgen over teksten uit handen te nemen. Lijkt het je ook wat?