Storytelling: doe er iets mee!

Kim Schoot

Kim Schoot

Storytelling: doe er iets mee!

Storytelling, verhalen vertellen. Ik vind het een van de meest interessante aspecten van mijn werk als tekstschrijver. Verhalen bieden namelijk de mogelijkheid om echt te scoren. Om een boodschap over te brengen die bijblijft, een band te creëren, mensen enthousiast te maken en hen echt in beweging te brengen. Je hebt de verhalen toch al. Waarom zou je daar niet iets mee doen?

Als tekstschrijver werk ik voor heel veel verschillende bedrijven en interview ik veel verschillende personen, van directeur van een groot bedrijf tot caissière in de lokale supermarkt. Veel mensen denken dat het in dit geval interessanter is om een directeur het hemd van het lijf te vragen, maar dat ligt er maar net aan. Wie ik ook spreek, een verhaal wordt pas echt interessant als diegene afwijkt van de missie en visie, de feiten en cijfers. Als deze persoon vertelt wat hem (of haar) beweegt, bezighoudt, wat zijn verhaal is. Wie een verhaal vertelt scoort. Bij mij, maar ook bij zijn publiek.

Waarom werken verhalen?
Verhalen vertellen deden we al toen we ’s avonds nog samen om kampvuren zaten. Het is de manier waarop mensen kennis doorgeven, dingen leren en begrijpen en betekenis geven aan hun bestaan. De kracht van verhalen vertellen, van storytelling, zit in vier zaken:
– Structuur: verhalen geven overzicht en structuur aan gebeurtenissen.
– Inhoud: een verhaal verduidelijkt en vertelt waarom iets zo is.
– Gevoel: verhalen spreken een gevoel aan en zorgen voor beleving.
– Verbinding: wanneer je een verhaal met iemand deelt schept dit een band.

Anders dan alle anderen
Wat zijn de visie en missie van jouw bedrijf? Veel medewerkers en zelfs veel managers en directeuren hebben geen idee. Cijfers en feiten zijn informatief, maar blijven vaak niet écht hangen. Dat is anders met verhalen. Laten we even teruggaan naar de caissière in een supermarkt. Weet zij wat de missie en visie van haar organisatie zijn? Waarschijnlijk niet. Maar ze kan wel precies vertellen wat haar winkel zo bijzonder maakt en onderscheidt van de 250 andere supermarkten van de formule. Is dat niet veel belangrijker? Zeker wanneer ook klanten van de winkel dit verhaal kennen en de supermarkt hierdoor de gunfactor krijgt.

Een frietje mayo, een kroket en wat beleving alstublieft
Verhalen laten mensen ook ervaren wat cijfers en feiten betekenen, zorgen dat je er een gevoel bij krijgt, voor beleving. Een voorbeeld hiervan kwam ik tegen tijdens een interview met een van de beste cafetaria’s van ons land. Voor jouw beeldvorming: als ik naar de friettent bij mij om de hoek ga, wil ik het liefst zo snel mogelijk weer naar buiten. Het is er te smal, te sfeerloos en dus bestel ik maar gewoon snel mijn frietje mayo met een kroket. Deze cafetaria zag er daarentegen uit als een gezellige lunchroom. De eigenaresse vertelde dat zij elke snack bewust heeft uitgekozen. Hun kroket bijvoorbeeld, is op Bourgondische wijze bereid met draadjesrundvlees. De friet snijden ze elke dag vers. En de mayonaise maken ze zelf. Dit verhaal vertelde ze niet alleen aan mij, maar ook aan haar klanten. Ik kreeg meteen trek. De beleving, aandacht en passie die de cafetaria bij de friet serveert, zorgen ervoor dat het eten beter smaakt, klanten graag en vaak komen en een hoger bedrag besteden. Mission accomplished!

Hoe vertel jij verhalen?
Terug naar jouw praktijk: hoe kun jij verhalen vertellen? Mijn advies is om te beginnen bij het begin: met het opschrijven van jouw verhaal. Waarom ben je jouw bedrijf nu echt begonnen, waarom maak je bepaalde keuzes en wat wil je met het bedrijf nu echt bereiken of betekenen? Vervolgens zijn er diverse middelen om jouw verhaal te delen. Direct, zoals in de cafetaria, maar bijvoorbeeld ook op je website, in een magazine en door middel van blogs. Betrek daarnaast ook klanten en medewerkers door hen aan het woord te laten over projecten of resultaten. Zo maak je van jouw verhaal jullie succesverhaal. Organisaties hebben vaak meer verhalen dan ze zelf denken. Mijn collega’s en ik helpen je graag om deze verhalen te vinden en vertellen!

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.