Cubiss

Digitale
themamagazines

Maud Robberts

Maud Robberts

De huidige generatie groeit op met een smartphone in de hand. De wereld ligt aan hun voeten. Dat biedt kansen en mogelijkheden, maar er zijn ook valkuilen. Het is essentieel dat jong en oud samen hierover praten. Dat ze van elkaar leren, erover nadenken, kritisch zijn. Niet bang zijn, maar weloverwogen nieuwe media en digitale ontwikkelingen inzetten. Mediawijs, wordt dat ook wel genoemd. Of, grootser: digitaal geletterd. Cubiss heeft het vergroten van mediawijsheid tot doel. Dat is geen kwestie van losse impulsen. Samen met bibliotheken en het onderwijs geeft Cubiss een structurele aanpak mediawijsheid vorm. Met on- en offline initiatieven. 

Eén van de onderdelen om mediawijsheid op de kaart te zetten is het digitale magazine ‘mediawijs’. In 2016 verschenen de eerste drie edities gericht op het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en MBO. Dit jaar heeft Cubiss de verdieping gezocht. Het resultaat: drie themamagazines boordevol interviews met experts, tips en trucs en praktijkvoorbeelden. Interactief en dynamisch. Precies zoals onze mediasamenleving.

Schrijven Themamagazine

Mediaopvoeding
Wijs omgaan met media begint al vroeg. Met een gedegen mediaopvoeding leren kinderen van jongs af aan (digitale) media op een bewuste manier te gebruiken. Experts schetsen de spanning tussen ouder en opvang en geven handvatten om mediaopvoeding vorm te geven. Lees het magazine hier.

Maakonderwijs
Maken met media. Maakonderwijs stimuleert de creativiteit, waardoor kinderen ‘machines’ leren begrijpen en daardoor kritisch leren denken. Mediawijsheid pur sang. Docenten over waarom maken gelukkig maakt, alles over Fablabs en voorbeelden van maakonderwijs in de praktijk. Lees het magazine hier.

Generatiekloof
Verschillen in generaties. Kinderen van nu groeien op in een compleet andere wereld dan kinderen van toen. Met middelen en mogelijkheden waar volwassenen soms amper het bestaan van weten. Dat kan een gesprek bemoeilijken. Of valt dat wel mee? Een magazine over de digitale kloof en de verschillen in generaties als het gaat om media(gebruik).

Recente projecten en opdrachten

Onze woorden zijn onze daden. Hieronder zie je een aantal van onze meest recente projecten.