15 inzichten die grote invloed hebben op hoe ik onderneem

Miriam Swaans

Miriam Swaans

15 inzichten die grote invloed hebben op hoe ik onderneem

Swaans Communicatie bestaat deze maand 15 jaar. Daarom trakteer ik! 

No worries, je krijgt geen slaapverwekkende flashback of vooruitblik voor je kiezen. En sorry, ook geen zelf te versieren plak cake. Wel trakteer ik op een blog met 15 inzichten en lessen die grote invloed hebben op hoe ik onderneem. Elke dag helpen ze me bij het nemen van besluiten. Ze zorgen ervoor dat ik lekker in mijn vel zit. Dat ik kan doen waar ik goed in ben. En dus houd ik het hiermee mak-ke-lijk nog 15 jaar vol! Ik heb ze opgeschreven, zodat jij (ook als je geen ondernemer bent) er misschien wat aan hebt. Et voilà, daar issie al: mijn eerste inzicht.

1. Anderen helpen is leuk.

Oprecht, ik geef liever cadeautjes dan dat ik ze krijg (behalve op mijn verjaardag dan). En helemaal niet omdat je vanzelf iets terugkrijgt als je geeft. Geven is gewoon leuk! Het duurde best lang voordat ik dat inzag. Want eerlijk, er melden zich nogal eens mensen bij me die vragen of iets gratis kan doen voor dittem of dattem. Vroeger vond ik dat vooral vermoeiend en vond ik nee zeggen afschuwelijk (dat moet af en toe, je kan niet alles!). Inmiddels weet ik dat helpen ook in kleine dingen zit. Iemand een tip geven, mensen aan elkaar voorstellen, iets weggeven. Gewoon omdat het kan. De ander blij, ik blij.

2. Uit je comfortzone stappen is heel waardevol.

Er zijn mensen die gaan ondernemen omdat ze dan alleen hoeven doen wat ze zelf willen. Met het gevaar dat ze dus ook altijd lekker veilig in hun spreekwoordelijke hokje blijven. Nee, ook ik ben geen geboren netwerker. Nog steeds sta ik weleens ergens ongemakkelijk aan een verder lege statafel, wanhopig om me heen kijkend: wie komt me redden? Ik ga tegenwoordig zelfs regelmatig op de foto zodat mijn bedrijf zichtbaarder is. Not my piece of cake. Maar ik eet ‘m toch maar op. Zeker vandaag 😊.

3. Ondernemend denken heeft niks met euro’s te maken.

Ik heb heel vaak niet in euro’s gedacht. Klussen aangepakt die niet 100 procent in mijn straatje pasten, waarvoor weinig budget was of die zo omvangrijk waren dat ik eigenlijk niet wist of ik het wel ging redden binnen de tijd of de begroting. Het heeft me zo ontzettend veel gebracht, dat proces van absorberen, proberen en leren. Iets minder leuks wél doen leert je ook dat je het niet leuk vindt. Heel waardevol. Ook al zeggen de hedendaagse coaches dat je je van meet af aan volledig op een niche moet storten, mijn advies is anders. Mouwen opstropen, meters maken en niet rekenen in euro’s, maar in kansen!

4. Iedereen doet maar wat.

Ik kwam van de universiteit en verwachtte heel veel van de grotemensenwereld. Dat viel regelmatig vies tegen. Eerst dacht ik dat het aan mij lag dat ik vaak mensen tegenkwam die maar wat aanrommelden. Soms overduidelijk in het duister tastend, andere keren zichzelf camouflerend door een grote mond en veel bravoure. Nu weet ik: bijna iedereen doet maar wat. Vaak met de beste intentie en heel wat vakkennis. Soms ongehinderd door een gebrek eraan. Dit inzicht heeft me veel zelfverzekerder gemaakt.

5. Er is niks mis met een beetje bluf.

Nee, ik ben geen leugenaar en ik beloof geen dingen die ik niet kan nakomen. Maar ik zeg heus weleens ja tegen iets dat ik niet eerder heb gedaan, maar waarvan ik denk dat ik het kan. En dat ik er geen ervaring in heb, houd ik dan lekker voor me. Ik was nog geen half jaar ondernemer toen een energiemaatschappij me vroeg om twee dagen per week als interimmer te komen werken. Ik had nul ervaring in de sector en nog nooit in zo’n groot communicatieteam gewerkt. Maar ik ging ervoor! Binnen de kortste keren zat ik met de grote reclamejongens uit Amsterdam aan tafel. En precies daar leerde ik dus dat iedereen maar iets doet.

6. Laat je niet ondersneeuwen.

Hoe vaker ik in projecten zat met allerlei andere specialisten (zoals (web)designers en online marketeers), hoe vaker ik merkte dat er bijna altijd eentje dominant is. Vaak een man, sorry heren. Die trekt alles naar zich toe, bepaalt de koers en neemt (als de klant even niet oplet) de regie. Hebben deze types het bij het rechte eind, dan hebben ze een loyale klant voor jaren. Verkloten ze het, dan staan ze snel weer buiten. Daarom vaar ik voortaan altijd mijn eigen koers en wil ik altijd direct contact met de klant. Ook ik ben een keer aan de kant gezet samen met het reclamebureau, omdat het resultaat uitbleef. Dat verbaasde mij niks, want het concept was gewoon slecht, maar ik durfde er als snotneus niks over te zeggen.

7. Nee zeggen is helemaal niet verkeerd.

Als mijn onderbuik het zegt, ik er niet van kan slapen of ik gewoon een superslecht gevoel hebt over iets of iemand: dan begin ik er niet aan! Ik denk meteen aan die ene keer dat een accountmanager van een businessblad me mee uit eten wilde nemen, met de smoes om de samenwerking met mij als tekstschrijver te verbeteren. Ik had ja gezegd, maar bedacht me en stuurde een mail om af te zeggen. De volgende ochtend had hij mijn voicemail ingeschreeuwd en een e-mail gestuurd waarin stond dat hij er hoogstpersoonlijk voor ging zorgen dat ik nooit meer voor ‘zijn’ magazines zou werken. Hij had er geen fluit over te zeggen, maar in de rats zat ik wel. Toch ben ik tot op de dag van vandaag blij dat ik nee durf te zeggen tegen iets wat niet goed voelt.

8. Het heeft geen zin om iedereen te pleasen.

Tot een paar jaar geleden kregen mijn teamgenoten en ik dagelijks telefoontjes en mailverzoeken met klussen die het liefst die dag nog af moesten zijn. Dat leidde tot een continue race tegen de klok, gewoon omdat we iedereen wilden pleasen. Op een bepaald moment was het niet meer houdbaar. We werden gek van de stress. Of onrustig van stilte voor de storm. We plannen voortaan beter en vragen dat ook van onze klanten. Dat geeft rust. Bovendien komt het de kwaliteit van ons werk ten goede. En dat is voor bijna alle klanten toch het belangrijkst.

9. Vrijheid en vrijetijd heb je keihard nodig.

Deze les ben ik eigenlijk nog aan het leren. Het is een moeilijke. Het voelt goed om mijn agenda vol te rammen. Een drukke werkweek betekent omzet en daar houden ondernemers van. Iemand zei eens tegen me: het mooiste van ondernemen is dat je vrij kan nemen wanneer je wilt, ook al doe je het nooit. Zeer herkenbaar. Maar op die momenten dat je het dan toch een keer doet, voelt het heerlijk. Gewoon een half uurtje struinen door de stad. Je agenda leeghouden om een dag niet in de toko, maar aan de toko te werken. Of gewoon vrij nemen en op de school van je kinderen gaan helpen omdat dat ook heel belangrijk is.

10. Juich als je succes hebt.

Successen gaan aan je voorbij als je je laat leiden door de waan van de dag of als je denkt dat succes slechts toeval is. Ik was nog geen jaar ondernemer en zat in De Librije in de keuken, samen met Jonnie Boer. Teksten te bedenken voor zijn culinaire collectie in De Bijenkorf. Nog altijd vind ik het jammer dat ik dat succes niet heb gevierd. Ik had niet het gevoel dat ik het aan mijn eigen kwaliteiten te danken had. Na verloop van tijd dacht ik er niet eens meer aan terug. Nu begrijp ik daar niks meer van. Ondernemen is zoveel leuker als je trots kunt zijn op wat je doet.

11. Focus brengt rust en rendement.

Teksten schrijven kan je voor alles en iedereen. Heel bewust hebben wij de afgelopen periode geïnvesteerd in meer focus. We weten beter dan ooit wanneer en voor wie we maximale impact realiseren. Voor marketing- en communicatieprofessionals die de beste teksten willen voor hun merk of organisatie. En die daarnaast vooral geen gedoe willen, maar zekerheid, hulp en goed advies. Deze focus op een duidelijke doelgroep brengt rust en rendement. En ik kan het aloude marketingprincipe bevestigen: je wordt pas gekozen als je zelf kiest!

12. Parkeer je vooroordelen. 

Ik probeer mensen altijd zo snel mogelijk in te schatten, maar makkelijk is dat niet. Ik heb het zelf zo vaak meegemaakt, dat ik als ‘meisje met haar bedrijfje’ niet voor vol werd aangezien. Bij de autogarage, bij de netwerkborrel, bij de bank, noem maar op… Of dat ik weer de vraag kreeg: is dit het bedrijf van je vader? Daarom ga ik elke kennismaking zo open mogelijk in. Ik ben al zo vaak ontzettend verrast, als ondernemer en als mens. Door een open vizier heb ik geweldige klanten leren kennen die ik van tevoren niet zo had ingeschat. En ik heb vriendschappen opgebouwd met mensen die ik normaal niet zou tegenkomen.

13. Geloof in jezelf.

Hoe kan iemand anders in je geloven als je dat zelf al niet doet? Als ik op een bepaalde dag niet zeker genoeg ben, trek ik een geweldige jurk aan of mijn allermooiste hakken. En ik bereid me extra goed voor. Niemand die mij onder tafel lult. Ik heb bovendien een bijgeloof-dingetje ontwikkeld dat tot op heden altijd werkt. Als ik een nieuwe klant echt supergraag wil binnenhalen, maak ik direct na het versturen van de offerte al een klantmap aan in onze Office-365 omgeving. Nog nooit misgegaan. Oh help, wat roep ik nu over mezelf af?!

14. Loslaten is een cadeautje aan jezelf.

Ben je teleurgesteld door iets of iemand, maar kan je geen invloed uitoefenen op de uitkomst of het resultaat? Let it gooo! Als je onderneemt word je eens in de zoveel tijd belazerd en teleurgesteld. Vroeger bedacht ik dan duivelse plannen (die ik nooit uitvoerde) en kon ik wekenlang pissig zijn. Tegenwoordig laat ik het veel sneller los en kan ik soms al binnen een paar uur lachen om mensen die op zo’n sneue manier geld verdienen of zakendoen. Scheelt veel negatieve energie!

15. Zonder goede mensen om je heen ben je nergens.

Het kost misschien tijd, maar je vindt ze zeker. Zolang je maar kritisch blijft, vind je de beste mensen waarmee je prettig samenwerkt. Geldt zowel voor leveranciers als partners. Ik begrijp het echt niet als ik mensen hoor zeggen: ‘Ja, zo is het nou eenmaal, tegenwoordig word je nergens meer fatsoenlijk geholpen’. Ik neem daar geen genoegen mee. Dus zoek je een goed it-bedrijf, een vakkundige accountant of een goed webbureau? Bel me maar, ik geef graag wat aanbevelingen. Ook mijn persoonlijke netwerk is natuurlijk een belangrijke basis. Voor goede raad, oppas of hulp op welk vlak dan ook heb ik gelukkig altijd fijne mensen waarop ik een beroep mag doen. En dan natuurlijk de ruggengraat van elke ondernemer: een team dat er altijd staat. Mensen die bereid zijn om elkaar te helpen, anderen ruimte te geven en samen te gaan voor het beste resultaat. Zonder hen ben ik niks. We zetten er altijd samen de schouders onder en staan voor elkaar klaar. Tegelijkertijd mag ik rekenen op een kritische noot als een van mijn hersenspinsels niet heel praktisch of visionair is. Onbetaalbaar!

Al die lessen en inzichten van 15 jaar ondernemen zitten in mijn rugzak. Mijn reis en die van Swaans Communicatie gaat verder. Hopelijk komt er nog veel meer bagage bij! In de vorm van nieuwe lessen en inzichten, volgeschreven boekjes, groeiende cloudserverruimte, publicaties, klanten en vooral lezers. In mijn hoofd, op mijn laptop en in de cloud is in elk geval nog ruimte genoeg!

Maar nu eerst tijd voor cake met smarties en slagroom ;-).

2 Reacties

Brigitte schreef:

Wat een inspirerende inzichten, Miriam. Ik ben een vrouw van 56 en ga als eenvrouwszaak aan de slag met het schrijven van teksten. Een mens is immers nooit te oud om aan iets nieuws e beginnen. Ik word er nu al blij van. En jouw inzichten bieden perspectief.
Succes met je mooie bedrijf!

Miriam schreef:

Dank Brigitte voor deze mooie woorden. En wat een mooie stap, aan de slag in je eigen bedrijf! Alle goeds gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *