Zo ontmasker je een slechte seo-tekst

Miriam Swaans

Miriam Swaans

Zo ontmasker je een slechte seo-tekst

Ooit gehoord van Panda-updates? Als dat het geval is, weet je aardig wat van seo, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Google lanceert regelmatig algoritme-updates met de werknaam Panda die kwaliteit van websites (en dus van content) beter herkennen. Panda is onze vriend, want wij schrijven alleen teksten die goed zijn voor gebruiker (en dus de zoekmachine)! Wanneer jij op een duurzame manier met seo bezig wilt zijn, is het raadzaam om samen te werken met een partij die focust op contentkwaliteit. Daarom hieronder een lijstje met eigenschappen die je zeker niet wilt tegenkomen in een seo-tekst. Zijn ze wel herkenbaar? Sorry, maar Google’s Panda gaat jouw teksten zeker niet omarmen…

  • Spelfouten
    Een inkoppertje: veel spelfouten. Je gelooft het misschien niet, maar er zijn seo-schrijvers die niet op een spelfoutje meer of minder letten. Zit een tekst dus vol spelfouten? Dan is hij bij voorbaat al slecht. Niet alleen omdat het storend is voor de lezer, ook Google checkt op spelfouten. Het zou dus zomaar kunnen gebeuren dat Google je juist afstraft op die goedbedoelde seo-tekst en je website wegzakt naar pagina ‘nog-nooit-bekeken’…
  1. Teveel verschillende zoekwoorden
    Een seo-tekst is altijd gericht op één zoekwoord of een zoekwoordcombinatie of maximaal op twee termen. Wij weten uit ervaring dat het geen zin heeft om verschillende termen te combineren. Verkoop je bijvoorbeeld schoenen en tassen, en komt een tekstschrijver vervolgens op de proppen met één tekst over schoenen én tassen? Dan kun je beter verder zoeken. Google raakt in de war wanneer bepaalde woorden allebei vaak gebruikt worden, waardoor je vervolgens op geen van beide zoekwoorden hoog scoort. Wat wel goed is: synoniemen of gerelateerde woorden gebruiken. De schrijver die dat doet, mag blijven.
  1. Onleesbare tekst
    “Zoekt u schoenen op een website die veel schoenen verkoopt in alle schoenmaten? Alle schoenen zijn er in verschillende schoenkleuren zodat u altijd de perfecte schoen vindt.” Drie keer raden: wat is hier het zoekwoord? De tijd dat Google puur op de keyword-dichtheid afging –hoe meer, hoe beter– ligt ver achter ons. Hoewel waarschijnlijk goed bedoeld, is deze tekst totaal onleesbaar geworden. Klanten kunnen niets met zo’n tekst, en daarnaast straft Google af op spamming. Ofwel: het overmatig gebruiken van een zoekwoord.
    Check de seo-teksten die je aangeleverd krijgt dus altijd even. Is de tekst nog leesbaar en komt deze natuurlijk over? Schreeuwt de tekst niet: ik ben een seo-tekst? Om het echt zeker te weten: de ideale keyword-dichtheid ligt tussen de 3 procent en 5 procent.
  1. Niet relevant
    Misschien wel het belangrijkste aan een zoekmachinevriendelijke tekst: zorg dat de tekst relevant is voor de bezoeker. Zou dit iets kunnen zijn waar zij op googlen, of kan dit hen informatie bieden wanneer ze op de website komen? Het informeren en inspireren van de klant blijft dus altijd het belangrijkste doel. Interesseren de aangeleverde teksten de klanten hoogstwaarschijnlijk niet, of gaan ze over producten die je niet eens verkoopt, dan is de tekst niet goed genoeg.
  1. Teveel concurrentie op zoekwoord
    Wel ambitieus: het schrijven van een seo-tekst met als zoekwoord ‘schoenen’. Tenzij je toevallig bij ene Zalando werkt is de kans klein dat je bedrijf gaat scoren op zo’n breed zoekwoord. Moet een seo-schrijver dus zoekwoorden aanleveren voor je bedrijf? Check dan even wat voor zoekwoorden hij of zij voorstelt, haalbaarheid is namelijk ook belangrijk. Op enkele termen is de concurrentie namelijk zo hoog, dat je je zoektermen veel beter kunt verfijnen. Denk bijvoorbeeld aan ‘bruine enkellaarsjes’. Als de seo-schrijver dat niet begrepen heeft en toch gemikt heeft op ‘schoenen’, ga je de tekst waarschijnlijk niet gauw terug zien op de eerste pagina. Weggegooid geld.
  1. Bestaande content
    Een echte no-go in de seo-wereld: content hergebruiken. Of beter gezegd: jatten. Google checkt constant of teksten wel uniek zijn, copycats worden dan ook direct afgestraft met een lagere ranking. Heb je een schrijver een zoekmachinetekst laten maken over een bepaald onderwerp? Gooi de tekst dan altijd eerst even in Google. Is het grootste gedeelte van de tekst gekopieerd? Dan moet je gauw op zoek naar iemand anders die wel graag zélf op zijn toetsenbord tikt.

Nu willen we niet opscheppen, maar ben je op zoek naar een seo-tekst die wél werkt? Voor de zoekmachine en voor de lezer? Precies, wij staan voor je klaar!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *