What’s new? Jouw organisatie onder de aandacht brengen

Kim Schoot

Kim Schoot

What’s new? Jouw organisatie onder de aandacht brengen

Je wilt dat jouw organisatie onder de aandacht van (potentiële nieuwe) klanten en medewerkers blijft. Tegelijkertijd heb je soms niets te melden wat de moeite waard is. Tenminste, dat denk je! Graag vertel ik je welke verhalen je allemaal zou kunnen delen, hoe je dit kunt doen en hoe je jouw verhaal aantrekkelijk maakt.

Wat kun je allemaal delen?
Jouw organisatie heeft meer nieuws dan je denkt! Wil je graag jouw organisatie onder de aandacht brengen, maar weet je niet waarmee? Denk dan eens aan het volgende:
• Heb je een nieuw project gescoord of een nieuw product op de markt gebracht? Dat is nieuws!
• Deel het ook wanneer een medewerker van het bedrijf bijvoorbeeld een cursus gevolgd heeft of als jullie een (kwaliteits-)keurmerk hebben gekregen. Dit voegt iets toe voor (potentiële nieuwe) klanten en medewerkers.
• Doe mee aan wedstrijden en verkiezingen: wanneer je goede resultaten behaalt, betekent dit een nieuwtje om te delen. En ook de deelname of nominatie zelf kan al nieuws zijn.
• Deel jouw mening of standpunt over nieuws dat je vakgebied raakt. (Potentiële nieuwe) klanten en medewerkers hebben hier vast en zeker interesse in.
• Zet een project, product of medewerker in de spotlight. Zo kun je vertellen wat je doet, hoe je dat doet en hoe jouw bedrijf het verschil maakt.

Hoe deel je jouw verhaal?
Yes, je hebt jouw verhaal gevonden! Maar hoe ga je dit precies delen? Zo bijvoorbeeld:
• Heb je een nieuwspagina op je website? Dan kun je je nieuws hier delen.
• Ga bloggen. In dit geval hoef je niet perse hard nieuws te delen, maar kun je bijvoorbeeld ook je mening of standpunt over vaknieuws delen en projecten of producten uitlichten.
• Verstuur een persbericht. Hoe beter het bericht en hoe hoger de nieuwswaarde, hoe groter de kans dat kranten en websites jouw bericht oppakken en plaatsen.
• Niet gratis, maar wel doeltreffend: plaats een advertorial. Dit is een advertentie in artikelvorm waarin je jouw verhaal kunt vertellen.
• Verstuur een (e-mail)nieuwsbrief. Maud vertelt je hier graag meer over in haar blog.
• Maak een magazine of brochure: om te versturen, maar ook om (potentiële nieuwe) klanten iets tastbaars mee te kunnen geven.
• Hoe je jouw verhaal ook deelt, deel het (daarnaast) ook via social media als Facebook, LinkedIn en Twitter. Zo trek je alleen maar extra bezoekers. Wie weet ben je zelf ook wel via social media op deze blog terechtgekomen?

Hoe maak je het aantrekkelijk?
Het is superbelangrijk om iets te vertellen te hebben, maar minstens zo belangrijk dat jouw boodschap overkomt en aantrekkelijk is om te lezen. Er zijn een aantal zaken om op te letten. Maak je zinnen bijvoorbeeld niet te lang, schrijf actief en maak gebruik van quotes, opsommingen en tussenkopjes. Schakel daarnaast hulp in: laat iemand anders je verhaal doorlezen en feedback geven. Enne… vanzelfsprekend kan ook Swaans Communicatie je helpen om je verhaal te vertellen. Mijn collega’s en ik brainstormen graag met je over de verhalen binnen jouw organisatie en vertalen deze naar pakkende, aantrekkelijke teksten voor iedere doelgroep. Wie weet tot binnenkort?

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *