Tekstschrijver blog

Miriam Swaans

Miriam Swaans


+31(0)13 460 03 39

Tekstschrijver blog

Een tekstschrijver een blog laten schrijven, bijvoorbeeld voor je bedrijf, jouw merk, de Linkedinpagina van de organisatie waarvoor je werkt of voor jouw persoonlijke Linkedin-pagina? Een slimme zet, want door bloggen uit te besteden bespaar je tijd en kun je je focussen op alle taken die ongetwijfeld ook al op je lange to-do lijst staan. Gelijktijdig werk je aan de zichtbaarheid van je organisatie, verbeterde vindbaarheid van je website en de propositie van je merk of bedrijf. Swaans Communicatie blogt doorlopend voor mooie opdrachtgevers. Soms uit naam van een persoon, in andere gevallen uit naam van een afdeling of de organisatie als geheel. We doen dat bijvoorbeeld voor Freo, Cubiss en Generali.

Voordat je beslist of je bloggen wilt uitbesteden aan een professional: waar moet je op letten als je een tekstschrijver zoekt die uit jouw naam gaat schrijven?

tekstschrijver blog

Bloggen is een specialisme
Niet elke tekstschrijver is een blogger. Wie de kunst van het bloggen verstaat, heeft de juiste zintuigen om de opdrachtgever goed aan te voelen. Als bloggende tekstschrijver ben je namelijk incognito en kruip je in de huid van de klant. Je bent onzichtbaar en beeld je in dat je de ander bent. Degene uit wiens naam je blogt. Je brengt méér over dan alleen een boodschap. De tekst is ook een weerspiegeling van iemands persoonlijkheid. Deze zie je terug in de tone of voice en de formulering van de teksten. Een advocaat van 60 jaar hanteert een andere toon dan een marketeer van 30. Een financieel expert die blogt voor consumenten, klinkt op papier anders dan een techneut die over innovaties blogt en hiermee engineers wil bereiken. Nuances vind je terug in woordkeuze, zinsbouw en de scherpte waarmee je een opinie of een advies opschrijft. Dat maakt bloggen een apart specialisme voor tekstschrijvers.

Bloggen vraagt om continuïteit
Met een tekstschrijver die voor je blogt, ga je een langetermijnrelatie aan. Want bloggen doe je niet eenmalig, maar periodiek. De copywriter moet dus flexibel zijn en goed beschikbaar. Want als zich een actueel onderwerp aandient waar jij over wilt schrijven, wil je het momentum pakken en niet met je eieren na Pasen komen. Overweeg mede daarom om samen te werken met een schrijver die back-up heeft van collega’s. Dan zijn vakanties, ziekte en spoedjes nooit een probleem! Jouw visie kan op elk gewenst moment de wereld in.

Bloggen als onderdeel van je contentmarketing
De trendwoorden vliegen ons dagelijks om de oren. Van push- naar pullmarketing, branding en contentmarketing. Je moet er als bedrijf bij zijn, alles meemaken, de boot niet missen! Nu kan je al die trends en technieken heel ambitieus inzetten, maar dat betekent dat de kans op falen groot is. Simpelweg omdat de verwachtingen te hoog zijn. Bloggen is juist een manier om laagdrempelig en bottom-up aan je contentmarketing en branding te werken. Niet alleen voor de organisatie of de merken die je in de picture wilt zetten, maar ook voor jou als professional. Het draagt namelijk ook bij aan personal branding, de manier waarop jij jezelf presenteert en neerzet als merk. Hoe slim is het dus om juist daarom je blog over te laten aan een professionele tekstschrijver!

Tekstschrijver, blog en creativiteit
Heel veel mensen bloggen, dus hoe zorg je ervoor dat de jouwe opvalt? Ook hier speelt een professionele aanpak een rol, net als het gebruik van de juiste techniek om aandacht te trekken en te behouden. De sleutel tot succes is zorgvuldige contentplanning, verrassende invalshoeken en creatieve onderwerpen. En niet te vergeten: timing. Mede daarom is uitbesteden aan een ervaren professional een slimme keuze. Hij of zij bekijkt de onderwerpen uit jouw vakgebied neutraler dan jijzelf. Samen kun je zoeken naar een benadering die relevant is voor de doelgroep. En de tekstschrijver zal al deze facetten vervolgens versmelten in de blogs.

Een kritische pen
Wat zijn nu eigenlijk de unieke en vooral relevante elementen van jouw product of dienst? En hoe weet je telkens weer het nieuws te gebruiken als het spreekwoordelijke haakje. Precies, dat is best wel lastig! Want terwijl dat bloggen steeds maar op je to-do lijstje blijft staan, stroomt je agenda over met allerlei andere zaken die veel urgenter zijn. En heb je dan eindelijk een idee, dan verval je snel weer in clichés en open deuren. Is een goede ghostblogger dan iemand die klakkeloos die ideeën overneemt? Nee. Een goede schrijver durft uit te spreken dat een onderwerp niets toevoegt, dat het te algemeen is of niet opiniërend genoeg. Een vakkundige schrijver is kritisch, durft te zeggen dat het beter kan en brainstormt met je totdat jullie samen wel de juiste invalshoek en de scherpte hebben gevonden waarmee je opvalt. De makkelijkste weg? Nee. De beste? Dat wel.

Tekstschrijver blog vinden? 
De beste tekstschrijver voor je blog vinden, is een kwestie van je gevoel volgen. De tekstschrijvers van Swaans Communicatie bloggen doorlopend voor veel bedrijven, organisaties en professionals. Kennismaken met ons is de beste manier om te ontdekken of er een klik is. Bij projecten vind je diverse referenties. En lees ook onze eigen tekstschrijver blog!

Tips om zelf aan de slag te gaan? 
Natuurlijk houdt niks of niemand je tegen om toch zelf eerst aan de slag te gaan met je companyblog of nieuwsgedeelte van de website. Met deze tips maak je een flitsende start:

  • Zoek een verfrissende invalshoek. Wat zou je vertellen over je werk als je met een vriend(in) op het terras zat of op een feestje bent? Klinkt misschien vreemd, maar daar vertel je dingen die voor iedereen begrijpelijk en interessant zijn, dus zou zomaar een hit kunnen zijn voor een blog!
  • Laat reclamegeklets achterwege. Een blog is geen advertentie. En het is dus ook geen geschikt medium om je producten aan de man te brengen. Behalve wanneer je echt iets superunieks te vertellen hebt natuurlijk. Maar probeer je dan ook niet te focussen op het wat, maar eerder het waarom en het hoe. Dus niet welk product je in de spotlights wilt zetten, maar waarom en hoe het ieders leven verbetert.
  • Ben jezelf. En dat geldt ook voor je bedrijf. Iemand die spontaan bij je binnenloopt, moet hetzelfde gevoel over je bedrijf krijgen als wanneer hij of zij je blog leest. Anders val je zo door de mand.

Zin gekregen in bloggen? Veel plezier! Toch eens praten over het uitbesteden van je blog aan een van onze tekstschrijvers? Kom gezellig op de koffie! Bel voor een afspraak 013 4600339 of mail naar info@swaanscommunicatie.nl.

Zoek jij een ervaren tekstschrijver die jou helpt met je blog?