Wie print vergeet, maakt een vergissing!

Maud Robberts

Maud Robberts

Wie print vergeet, maakt een vergissing!

Deze zomer viel het bewonersblad van woningcorporatie WonenBreburg op de mat van zo’n 30.000 huurders. De eerste versie van een verfrist magazine, waar wij onze bijdrage aan hebben geleverd. We interviewden huurders en medewerkers, zochten tips en weetjes en stelden een bruisende agenda samen. Bovendien keerde de puzzel in deze Venster ‘nieuwe stijl’ sinds lange tijd weer terug, en dat heeft de woningcorporatie geweten.

Meer dan honderd oplossingen stroomden binnen per post. Je leest het goed. Geen mails of appjes, maar briefkaarten, vaak zelf geknutseld of voorzien van een prachtig borduurwerkje. Met naast de (juiste) oplossing een vriendelijke groet of boodschap aan de medewerkers van de corporatie. Om blij van te worden!

Relatiemagazine - resultaat2

Duurzaam visitekaartje

Deze stroom aan berichten bewijst dat een relatiemagazine iets teweegbrengt en aanzet tot actie. Uit verschillende onderzoeken door de jaren heen blijkt dan ook dat deze papieren uitgaves van bedrijven en organisaties worden gewaardeerd door klanten. Sterker nog: maar liefst de helft van de ondervraagde lezers gaf in 2013 aan een dergelijk magazine te bewaren tot de nieuwe editie op de mat valt. 62 procent gaat na het lezen van het magazine op zoek naar informatie op de website, of schaft een product aan. Het papieren relatiemagazine als een duurzaam visitekaartje dus. Bovendien blijkt dat mensen die een jaar of langer tot een bepaalde organisatie behoren (ze steunen bijvoorbeeld een goed doel of zijn klant bij een zorgverzekeraar of supermarkt) een hoge waardering toekennen aan het papieren relatiemagazine. Ze beoordelen het gemiddeld met een 7,5 (in 2008 nog 6,9).

(tr)ouwe lezersschare

Ons eigen voorbeeld bewijst ook dat papieren relatiemagazines springlevend zijn. Tussen alle digitale communicatie-uitingen, van website en digitaal magazine tot Facebook en WhatsApp, staat de tastbare, doorbladerbare uitgave nog fier overeind. Uiteraard verschilt dit per doelgroep, het bewonersblad van de woningcorporatie mag rekenen op een (tr)ouwe lezersschare. Maar uit recent onderzoek van MediaTest blijkt een papieren magazine ook dé manier te zijn om de betrokkenheid van de zogenoemde millennials bij een organisatie te verhogen. Ook al is online vaak leading: wie print vergeet, maakt een vergissing.

Voor een papieren relatiemagazine geldt overigens hetzelfde als voor alle andere communicatie-uitingen: sluit aan bij de belevingswereld van de lezer. Kies de juiste tone of voice en zorg voor invalshoeken die interessant zijn voor de doelgroep. Of het nu een donateur is van een goed doel of een bewoner van een sociale huurwoning: spreek ze in hun eigen taal aan. Voor die laatste groep blijkt: een ouderwetse kruiswoordpuzzel is een schot in de roos!

Bronnen:
Onderzoek relatiemagazine conversie
PDF: onderzoek MediaTest

1 Reactie

José Robberts-Heijmans schreef:

Fijn om deze mail te lezen. Wat doen jullie veel! En dit alles met een goede samenwerking. Om trots op te zijn. Voor 2017 veel inspiratie en succes gewenst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *