Persbericht maken
Een persbericht maken is méér dan een nieuwsbericht op papier zetten. Journalisten worden overspoeld met persberichten. Soms krijgen ze er wel honderd op een dag. Binnen een paar seconden scant een journalist een persbericht en zal deze beoordelen of het relevant is ja of nee. Wil je een persbericht maken? Laat het over aan een professional. Vraag hieronder direct een offerte aan! Wij schreven al honderden persberichten voor tal van opdrachtgevers.
Ga je toch liever zelf aan de slag met een persbericht? Lees dan deze tips om jouw persbericht te verbeteren en meer plaatsingen te genereren.
1. Maak het persbericht oprolbaar
Bovenaan staat het nieuws waar het om draait. Wanneer de journalist verder naar beneden leest, vindt hij achterliggende informatie en extra details over de afzender. In principe moet de eerste alinea van het persbericht de kern van het nieuws bevatten en mag alles daaronder dus worden weggelaten, zonder dat dit afbreuk doet aan de kern van de boodschap.
2. Maak meerdere varianten van het persbericht
Een journalist van een consumentenblad vindt andere dingen belangrijk dan een journalist van een dagblad of een televisieprogramma. Stem jouw boodschap af op het medium of soort medium waarin je graag met jouw nieuws wilt verschijnen. Soms zijn kleine aanpassingen in titels en alinea’s al voldoende om een groot verschil te maken.
3. Focus op functionaliteit en objectiviteit
Hoe interessant jouw bedrijf ook is en hoe origineel je ook communiceert, leg hier niet de nadruk op in een persbericht. Een journalist wil nieuws, geen foldertekst. Maak dus geen persbericht met veel bijvoeglijk naamwoorden en probeer vooral niet de aandacht te vestigen op jouw eigen (commerciële) doel. Schrijf zo functioneel mogelijk, zodat de journalist het persbericht als het ware kan knippen en plakken.
4. Maak een zorgvuldige selectie
Niets is zo vervelend als irritatie veroorzaken bij journalisten. Veel bedrijven sturen een persbericht namelijk liefst naar zoveel mogelijk redacties. Niet doen! Maak een goede selectie en stuur het gemaakte persbericht alleen naar personen voor wie het relevant is. Dat maakt het ook eenvoudiger om nog even na te mailen of te bellen. Persoonlijk contact kan dan net dat kleine verschil maken en zorgen voor plaatsing!
Meer weten?
Ben je na het lezen van deze tips nog meer overtuigd van de waarde van een professionele tekstschrijver? Dan heb je perfect inzicht! Laat ons helpen om jouw persbericht optimaal zichtbaar te maken. Neem contact met ons op via info@swaanscommunicatie.nl of telefonisch via 013 460 03 39.