Zakelijk bloggen: inspiratie

Miriam Swaans

Miriam Swaans


+31(0)13 460 03 39

Zakelijk bloggen en inspiratie opdoen? Begrijpelijk dat je dat graag wilt! We kunnen allemaal weleens wat frisse ideeën gebruiken. Laat ons je daarom verder helpen bij het schrijven van blogs waar je doelgroep van smult.

Zakelijk bloggen is nuttig omdat het de ideale manier is om contact te maken met je doelgroep. Je deelt je kennis en passie en bovendien laat je je lezers zien waarom ze voor jou moeten kiezen. Door actief te bloggen, zal de interesse voor jouw diensten en producten ongetwijfeld toenemen. Je bouwt aan autoriteit en herkenbaarheid als merk, organisatie, ondernemer of misschien wel zzp’er. Maar de grote vraag is natuurlijk: wat voor interessants heb jij te vertellen?

 

Beginnen met zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen voelt soms eng en dat is begrijpelijk. Ondernemers en organisaties zijn bang om bepaalde vakkennis te delen met hun doelgroep, waardoor ze het gevoel hebben teveel van zichzelf prijs te geven. Misschien pikt de concurrent jouw goede ideeën wel op en dat is juist weer niet te bedoeling. Toch is het goed om gewoon te starten met zakelijk bloggen en uit te gaan van je eigen kracht. Je verzamelt namelijk nuttige informatie voor je doelgroep en dat is voor klanten relevant om bijvoorbeeld met jou zaken te doen. Daarom kun jij maar beter autoriteit worden in je vakgebied. Je bent namelijk de persoon waarbij ze terecht kunnen! Ben dus niet bang dat je een concurrent in de kaart speelt, maar zet jezelf op voorsprong door zichtbaar te zijn. Angst voor je schrijfkwaliteit mag je ook overboord zetten. Zoek iemand binnen het bedrijf die tegenleest en je blog nog net wat scherper formuleert. Of vraag een externe tekstschrijver voor een revisie. Zo weet je dat de tekst prima in orde is.

 

Wat maakt een blog goed of slecht?

Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat een zakelijke blog aan een aantal voorwaarden voldoet. Dat helpt jou om als succesvol zakelijk blogger aan te slag te gaan. Want eerlijk is eerlijk, je wilt geen flater slaan, maar juist in positieve zin opvallen. Wij geven je aantal praktische tips.

 

Voor wie schrijf je?

Begin bijvoorbeeld met een duidelijk beeld te krijgen van je lezer. Wie is je doelgroep of voor wie schrijf je? Verdiep je daarin en probeer te achterhalen wat je doelgroep nodig heeft of naar op zoek is. Maak het jezelf handig door die doelgroep te personificeren. Creëer denkbeeldige personen voor wie je schrijft. Geef ze een naam en vraag je telkens af of zij je zakelijke blog interessant zouden vinden. Niet? Dan nog extra je best doen!

Maak gebruik van een contentkalender

Bij het schrijven van zakelijke blogs is het handig om gebruik te maken van een contentkalender. Dit helpt je om gestructureerd te schrijven en onderdeel te laten zijn van je bedrijfsactiviteiten. Online zijn diverse tools beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken. Bovendien verplicht dit je om er tijd voor vrij te maken. Zet dus ook in je agenda dat je deze week weer aan de slag moet. Smokkelen is niet toegestaan. Ben je op zoek naar zogenaamde haakjes? Maak dan gebruik van een inhaakkalender.

Haak snel in op de actualiteit

Gebeurt er iets actueels dat interessant is voor je doelgroep? Of waar jij een mening over hebt? Haak daar direct op in en schrijf er een blog over. Doe dit niet drie dagen later, want dan ben je eigenlijk al te laat.

Vraag om feedback

Wil je leren van de blogs die je schrijft? Doe een beroep op iemand die tegenleest. Dit kan bijvoorbeeld de mede-eigenaar zijn van je bedrijf of iemand uit je marketingteam. Een stapje verdergaan? Vraag dan in je blog actief naar de mening van de lezers. Of doe dat als je je blog deelt op social media. Realiseer je dat er ook kritiek kan komen en ga daar positief mee om. Dat komt sympathieker over dan wanneer je in de verdediging schiet.

Creëer een rustige schrijfomgeving

Een goede zakelijke blog schrijf je in een rustige schrijfomgeving. Ruim je bureau op en zet je smartphone uit. Probeer alles dat je afleidt zoveel mogelijk bij je vandaan te houden. Innerlijke rust is belangrijk bij het schrijven van een blog.

 

Zakelijk bloggen inspiratie: suggesties en tips

Als de randvoorwaarden voor je blog in orde zijn, is het fijn om wat ideeën en onderwerpen beschikbaar te hebben waarover je kunt schrijven. Bovendien is het prettig als jij je doelgroep iets te bieden hebt dat daadwerkelijk waarde heeft. Zakelijk bloggen inspiratie doe je daarom hier op:

  1. Bepaal zo specifiek mogelijk wie je doelgroep is en bepaal aan de hand daarvan het thema waarover je schrijft.
  2. Verwerk verwijzingen in je blog. Hiermee scoor je beter in de zoekmachines van Google en laat je bovendien zien dat je autoriteit bent in je vakgebied.
  3. Schrijf elke week, ook als je voor je gevoel niets nieuws te melden hebt. Je kunt een lange blog prima afwisselen met af en toe een korte blog.
  4. Verspreid een blog die je hebt geschreven zoveel mogelijk via al je social media kanalen. Vraag je doelgroep om je blog te delen.
  5. Geen inspiratie? Maak gebruik van de rubriek ‘Nieuws’ op Google en kijk of er iets tussenstaat dat voor jouw doelgroep interessant is. Je kunt ook iemand in je bedrijf vragen onderwerpen aan te dragen of een blog te schrijven.
  6. Varieer in je content. Tekst mag je af en toe best afwisselen met (demonstratie)video’s en/of afbeeldingen? Beelden zeggen vaak meer dan woorden.
  7. Laat vooral ook iets van jezelf zien. Laat zien hoe jouw bedrijf eruit ziet en laat je doelgroep kennismaken met je werknemers.
  8. Schrijf voor je doelgroep, maar houd rekening met de ranking in Google. Schrijf unieke content, gebruik krachtige titels en verdeel je zakelijke blog op in korte alinea’s.
  9. Ben je inspiratieloos? Recycle je eigen content!
  10. Behandel bijvoorbeeld de 5 meest gestelde vragen waar klanten tegenaan lopen en stem dit af op jouw specifieke doelgroep.
  11. Wees praktisch en maak gebruik van lijstjes en checklists.
  12. Schrijf eens een stukje over een boek dat recent in jouw vakgebied is verschenen.

 

Wat is de toegevoegde waarde voor je doelgroep?


Als je zakelijk blogt, is het belangrijk dat je écht iets schrijft dat waarde heeft voor je doelgroep. Wat levert het je doelgroep op en heeft het daadwerkelijk nut? Stel jezelf voortdurend die vraag. Natuurlijk geef je daarin best het een en ander van jezelf prijs. Wees echter niet bang voor je concurrent. Probeer juist niet te focussen op je concurrent, maar schrijf vooral voor je doelgroep. Verwerk zo nodig een call-to-action in je blog om je bezoekers aan te sporen tot actie over te gaan.

Wil je weten hoe je jouw doelgroep
inspireert met goede content?

Kim Schoot
Tekstschrijver en adviseur