Nieuwsbericht schrijven

Kim Schoot

Kim Schoot

Nieuwsbericht schrijven

Een nieuwsbericht schrijven, dat is dé manier om je organisatie in de spotlights te zetten! Slim, want je deelt niet alleen relevant nieuws met je doelgroep, je laat tegelijkertijd zien dat je website up to date is en dat is goed voor je positie in de zoekresultaten van Google. Bovendien benadruk je weer eens dat jij binnen jouw vakgebied van alles op de hoogte bent. Allerbelangrijkste tip: houd een nieuwsbericht kort en bondig.

Met een nieuwsbericht haak je in op de actualiteit of creëer je jouw eigen nieuws. Houd je websitebezoeker snel en accuraat op de hoogte van ontwikkelingen binnen de organisatie. Verkoop je een nieuw merk of product? Of open je een nieuwe vestiging, heeft jouw bedrijf een bijdrage geleverd aan een innovatie of ben je binnenkort aanwezig op een evenement? Dat is nieuws. Schrijf het op en deel het met je doelgroep.

Ook slim: inhaken op actuele gebeurtenissen die een raakvlak hebben met jouw boodschap. Tijdens de Internationale Dag van de Coöperatie heb je als coöperatieve supermarkt een passende actie bedacht. Coop communiceert dat (onder andere) via een nieuwsbericht op de site. Of publiceer tijdens de Week van de Mediawijsheid een indrukwekkend overzicht van je eigen activiteiten op dit gebied, zoals Cubiss deed. Zoek je inspiratie voor een inhaakmoment? Online vind je tal van inhaakkalenders die je ongetwijfeld op ideeën brengen voor een relevant nieuwsbericht. Ze geven je sowieso weer een frisse blik!

Hoe bepaal je of iets nieuws is?

Hoe bepaal je nu of iets nieuws is voor je doelgroep? Hoewel je misschien de intentie hebt om iets van jezelf te verkopen, is het belangrijk om van het nieuwsbericht geen reclameboodschap te maken. Een nieuwsbericht is bedoeld om relevante informatie te verstrekken. Volg daarom actuele ontwikkelingen in jouw branche en breng daarmee je bedrijf op creatieve wijze onder de aandacht van je doelgroep. Natuurlijk is een linkje naar je product of dienst geen probleem, maar doe dat alleen als het echt logisch is en maak er geen gekunsteld tafereel van.

  • Volg actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied of branche en gebruik deze bij het schrijven van nieuwsberichten
  • Schrijf nieuws met de intentie om een relatie met je publiek op te bouwen
  • Trigger de lezer voortdurend en moedig aan om iets met het nieuws te doen
  • Maak een koppeling tussen het nieuws en de producten of diensten die je verkoopt

Tips bij het consequent schrijven van nieuwsberichten

Geregeld en gestructureerd een nieuwsbericht bedenken en schrijven, maakt van vreemden vrienden. Maak gebruik van een contentkalender om jezelf uit te dagen met regelmaat een nieuwsbericht te schrijven. Scan dagelijks het nieuws om te ontdekken of er iets tussen zit dat voor jou waardevol genoeg is om een nieuwsbericht over te schrijven. En vraag je medewerkers om aan de bel te trekken als ze iets nieuws te melden hebben.

Natuurlijk is het best lastig om hier consequent mee bezig te zijn. Je maakt het jezelf gemakkelijk door nieuws te filteren via een online tool zoals Flipboard, zo hoef je niet alle websites en nieuwsbrieven door om iets relevants te vinden. Of abonneer jezelf op enkele nieuwsbrieven die gelden als leading in je business. Het maken van een doorvertaling voor je eigen organisatie is vaak vrij eenvoudig. Misschien denk jij: dat is stelen. Nee, hoor! In de wereld van marketing heet dat contentcuratie en het mag, zolang je maar niet knipt en plakt, maar zoekt naar relevantie voor jouw specifieke doelgroep.

nieuwsbericht schrijven

Een andere manier om het schrijven van nieuwsberichten consequent op de agenda te houden, is door het onderwerp in de wekelijkse sales- of directievergadering op te nemen. Een rondje van enkele minuten is voldoende om het nieuws op te halen. En geloof ons, als je hier eenmaal enkele maanden succesvol mee bezig bent, wil iedereen meeliften en moet je selectief gaan worden. Een luxeprobleem!

Hoe ziet de opbouw van een goed nieuwsbericht eruit?

Een onderwerp vinden voor een nieuwsbericht hoeft dus niet zo lastig te zijn, het schrijven ervan is echter een vak apart. Goed ordenen is belangrijk. Schrijf elke zin alsof het je laatste zin is. Letterlijk, want het belangrijkste item komt altijd bovenaan. Binnen de inleiding hanteer je een handig ezelsbruggetje voor het verwerken van de belangrijkste informatie: geef antwoord op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Prikkel je lezer en zorg ervoor dat het een oprolbaar bericht wordt. Sluit je nieuwsbericht eventueel af met een call-to-action die de lezer aanspoort om in actie te komen.

Met deze concrete tools kun je aan de slag met het schrijven van nieuwsberichten. Uitbesteden aan ons mag natuurlijk ook. Je kunt tenslotte niet overal goed in zijn, toch?

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *