Meer lezers voor je blog: 7 makkelijk toe te passen tips

Miriam Swaans

Miriam Swaans

Meer lezers voor je blog: 7 makkelijk toe te passen tips

Iedereen die schrijft, wil gelezen worden. Toch is het niet zo vanzelfsprekend dat het lukt. Verdient jouw blog een groter publiek? Pas deze zeven tips toe en de exposure voor jouw blog neemt gegarandeerd toe! 

  1. Praat niet tegen de spiegel

Wat je ook wilt verkopen, promoten of delen: denk eraan dat je niet vanuit je eigen perspectief schrijft. Waarom is hetgeen jij te vertellen hebt, interessant voor je lezer? Welk probleem kun jij oplossen? Welke winst kun je bezorgen? Welk plezier, welke besparing of positieve verandering ga jij teweegbrengen? Jij vindt het wellicht geweldig dat jouw dozenvouwmachine twee keer zo sneller werkt dan wanneer je dit volledig met de hand doet. Je potentiële klant vindt het waarschijnlijk minstens zo interessant dat dit personeelskosten bespaart, lichamelijke klachten voorkomt en de doos steviger in elkaar zet, zodat er minder breuk is bij verzendingen.

  1. Focus op SEO

De online vindbaarheid van je blog heeft heel veel invloed op het bereik ervan. Welke zoektermen gebruiken mensen? Denk ook hier weer niet alleen in de oplossing, maar ook in problemen. Iemand die een nieuw matras zoekt, hoeft niet per definitie een oud matras te hebben. De rug- en nekklachten waarvoor jouw matras de oplossing biedt, zijn zoektermen die minstens zo belangrijk zijn! SEO reikt overigens veel verder dan alleen de juiste zoekwoorden gebruiken. Begin meteen na het posten van je blog met het monitoren van verkeer. Heb je veel bounce of is de bezoekduur te kort? Maak dan aanpassingen, want Google beoordeelt de kwaliteit van je website ook op factoren als bezoekduur, in- en uitstapmomenten en bounce. Denk bovendien ook aan het geven van relevante namen aan je foto’s en filmpjes.

  1. Plaatje bij je praatje

Lange lappen tekst zijn niet meer van deze tijd (sorry, deze blogpost voldoet niet helemaal, maar hij gaat dan ook over tekst en bloggen, vergeef me). Vermaak je lezer met interessant beeld. Het liefst zelfgemaakt. Ja, dat kost tijd en soms ook geld als je het maken ervan wilt uitbesteden. Maar draai het om: wat kost een goede lead die je offline genereert? Of een advertentie in een businessblad? Dikke kans dat het vele malen meer is dan wanneer honderden prospects jouw blog lezen. En vergeet niet die smartphone in je broekzak. Foto’s maken doe je lekker zelf! Nee, natuurlijk niet tussen twee vergaderingen en een deadline in, maar op een rustig moment.

  1. Laat een expert aan het woord

De informatie die jij deelt in je blog wordt een stuk interessanter als je een expert aan het woord laat die vanuit zijn of haar ervaring tips kan geven of informatie deelt. Het versterkt ook je eigen imago, jij lift mooi mee op zijn of haar professionele uitstraling. Quoten uit een extern artikel mag ook, maar vermeld dan wel de bron of plaats de link in je blog.

  1. Help de ander helpen

Interessante content hoeft niet alleen interessant te zijn voor je lezer. Ook zijn of haar netwerk kan er iets aan hebben. Een simpele manier om je bereik te vergroten is het aansporen van de lezer om deze te delen. Denk niet in zinnen als ‘delen is fijn’. Wat wel werkt? ‘Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant kan zijn? Deel ‘m dan of stuur de link per e-mail of whatsapp door!’. Zo help je je lezer om ook weer iemand anders te helpen. Bonuspunten voor iedereen.

  1. Deel je nieuws met de wereld

Een open deur, maar toch nog weleens vergeten. Deel je blog waar je kan. Natuurlijk via je social media kanalen, maar vergeet ook alle andere communicatiekanalen niet. Je gebruikt ze elke dag! Bijvoorbeeld e-mail en whatsapp. Plaats een link naar je blog onder je digitale handtekening. Stuur je blog naar een lijst geadresseerden via whatsapp. Maak een e-mailalert of neem je artikel mee in de volgende e-mailnieuwsbrief. Heb je mensen of bedrijven in je blog vernoemd, tag ze dan. Of stuur ze een persoonlijke mail waarin je ze bedankt voor de input die je hebt kunnen gebruiken. Op Twitter kun jij daarnaast makkelijk gebruikers taggen waarvan jij denkt dat ze deze blog graag willen lezen.

  1. Deel nieuws van anderen

Voor wat, hoort wat. Jij wilt graag dat jouw blog gelezen en gedeeld wordt. Andere bloggers hebben ook die wens. Lees je dus artikelen van andere schrijvers die interessant kunnen zijn voor jouw netwerk, deel ze dan. Plaats er een persoonlijke noot bij of geef jouw mening over het artikel. Het levert je twee keer iets op. De andere blogger is blij met jouw share en met je eigen toelichting heb je ook jezelf weer even in de spotlights gezet.

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *