Het Grote Swaans Communicatie Jaaroverzicht

Miriam Swaans

Miriam Swaans

Het Grote Swaans Communicatie Jaaroverzicht

Het jaar 2016 kan bijna in de boeken. Maar december zou december niet zijn, als er geen lijstjes waren. Van de Top 2000 tot goede voornemens, verkiezing van het woord van het jaar, de beste dit en de grootste dat. En natuurlijk ook de allerslechtste zus en zo. Want hé, dit is Nederland… Wij kijken heel tevreden terug op een jaar vol positiviteit. In crisistijd was communicatie vaak een hekkensluiter, maar dit jaar was er echt een doorbraak. Organisaties hadden weer lucht. Positieve energie leidde tot toffe ideeën en creatieve initiatieven. En daarmee hebben onze klanten zichzelf mooi (terug) op de kaart gezet. Fijn dat we daaraan mochten bijdragen. Als afsluiter van 2016 ons lijstje (ja, we houden stiekem best van clichés) met negen hoogtepunten en een disclaimer. Want de volgorde is willekeurig en het hadden zo ook twintig projecten kunnen zijn. Maar we willen het voor jou als lezer ook een beetje leuk houden. Je hebt immers nog meer te doen. Kerstboodschappen misschien? In dat geval, sterkte! 😉

1. Bloggen voor Cubiss
In de huid van een ander kruipen, wij houden ervan. Dit jaar waren we ghostwriter voor diverse gastbloggers van Cubiss. We interviewden specialisten op het gebied van mediawijsheid en zetten hun mening op papier. Bijvoorbeeld van Astrid Poot, pionier in de makersbeweging en Sannette Naeyé, directeur van Cinekid.

screenhunter_1233-dec-23-09-20

2. Instagram van Coop
Bij een beeldend medium als Instagram speelt tekst een kleine rol. De gemiddelde swiper is vooral bezig met de foto’s en niet met de onderschriften. Met weinig woorden zeggen we zoveel mogelijk en denken we ook nog aan de branding van het merk. Een leuke dagelijkse puzzel voor Coop!

3. Wervende webteksten
Voor diverse websites hebben we dit jaar aantrekkelijke teksten geschreven, die de vindbaarheid in Google verbeteren. Wanneer wij seo-teksten schrijven, doen we dat niet alleen voor de zoekmachines. De lezer of websitebezoeker neemt bij ons net zo’n prominente rol in. Bij de websites van Buro013 is onze tekst dus ondersteunend aan beeld, terwijl het bij de landingspagina’s voor Odesi juist meer om de inhoud gaat. En als onze vaste partner Coop Supermarkten een compleet nieuwe website lanceert, zorgen wij natuurlijk voor superscherpe teksten op iedere pagina.

coop-supermarkten-1-1024x649

4. Intuïtief magazine
Het digitale magazine heeft in 2016 vaste voet aan de grond gekregen. Van ‘klikbare pdf’ is het getransformeerd naar een intuïtieve online publicatie. Organisaties gebruiken het als vorm voor hun jaarverslag, merken en webshops zetten het in als lookbook. Cubiss kiest ervoor om via een e-zine het thema mediawijsheid te belichten. Dat vraagt om een moderne verschijningsvorm, waarin wij als tekstschrijvers continu de balans zochten tussen inhoud en vorm. Met drie inspirerende magazines als resultaat. Inmiddels ligt er al een plan om in 2017 wederom drie digitale magazines over mediawijsheid te publiceren.

5. Papieren bewonersblad
Ondanks al onze online schrijfsels, blijven we verknocht aan papier. Hoe leuk is het dan als je het bewonersblad van woningcorporatie WonenBreburg van voorwoord tot puzzel bij elkaar mag schrijven? Een goede samenwerking met zowel onze opdrachtgever als de vaste vormgever van Venster resulteerde dit jaar in vier magazines waar we trots op zijn!

Venster WonenBreburg

6. Infographic met klare taal
Soms blijft nieuws beter hangen als je het niet opschrijft, maar vertaalt naar beeld. Ook als je een infographic maakt, is het zaak om je informatie eerst goed te analyseren, te filteren en te structureren. Om deze vervolgens met beeld en supercompacte tekst te presenteren. Van Jantje Beton kregen we de opdracht om zo’n infographic van a tot z te ontwikkelen. Buitenspelen is belangrijk voor de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en dat onderstreept deze productie met keiharde feiten en inzichten.

screenhunter_1239-dec-23-09-37

7. Contentteam
Ook ons contentteam zat niet stil dit jaar. Zij hielden het hoofd koel en hebben tal product- en categorieteksten voor de webshop van Limango Outlet geschreven. Altijd volledig, to the point en prettig leesbaar voor zowel lezer als zoekmachine. Een flinke klus waar ook in 2017 ongetwijfeld de nodige aanslagen per minuut voor gehaald worden.

8. Vaarwel Heuvel
Communicatie voor een parkeergarage? Ja, ook dat is zinvol! Parkeergarage Heuvelpoort in Tilburg transformeerde het afgelopen jaar van een donkere en smalle parkeerplek naar een ruime, lichte garage met alle gemakken die een parkeerbezoeker nodig heeft. Tot ieders vreugde is de steile inrijdhelling er niet meer! Aan ons de uitdaging om de communicatie te verzorgen en heel Tilburg (en omstreken) te laten weten dat de garage is vernieuwd. Van het ontwikkelen van de website (in samenwerking met een van Heuvelpoorts partners) tot het verzorgen van PR, schrijven van nieuwsberichten en het opzetten van actiemarketing: iedereen zal weten dat Parkeergarage Heuvelpoort voortaan the place to park is.

screenhunter_1234-dec-23-09-24

9. In de krant!
Een persbericht is pas goed wanneer het nieuws erin de media bereikt. Voor diverse partijen schreven wij afgelopen jaar persberichten. Met mooie free publicity tot gevolg. We noemen er twee: het authentieke verhaal over de weg die Dennis van Veggel, directeur AVJT Roadservice aflegde om te komen waar hij nu is stond paginagroot in de krant. En het Cinekid MediaLab Festival dat Cubiss naar Brabant haalde, was voor diverse media reden om verslag van te doen.

Wij zijn blij met onze mooie lijst en kijken uit naar weer een goed jaar, met hopelijk net zoveel leuke projecten en fijne mensen om mee samen te werken.

Namens ons team: fantastische feestdagen gewenst! En een spetterend nieuwjaar, waarin ook jij hopelijk weer een lange lijst kan gaan vormen met allemaal mooie mijlpalen en belevenissen!

swaansbeste9van2016

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *