Google RankBrain: zelflerend systeem dat taal écht begrijpt

Kim Schoot

Kim Schoot

Google RankBrain: zelflerend systeem dat taal écht begrijpt

Het tijdperk van oppervlakkige webteksten nadert zijn einde

Recent postte Roy Ishak, seo- en copywritingspecialist een interessant artikel op zijn website over Google RankBrain. Is RankBrain gewoon een van de vele updates van het algoritme? Op het eerste oog lijkt dat zo, maar er is toch meer aan de hand. Vooral de contentdimensie van seo komt in een nieuw licht te staan, nu Google de volgende stap zet op weg naar een lerend systeem dat taal écht begrijpt.

Roy Ishak legt uit wat Google RankBrain is en hoe het werkt. Kort samengevat is RankBrain een onderdeel van het algoritme van Google. Het is één van de meer dan tweehonderd signalen die de volgorde van de zoekresultaten bepalen bij zoekopdrachten van gebruikers. Uniek aan RankBrain is dat het een machine learning system is, dat zichzelf ontwikkelt via patroonherkenning. Google RankBrain interpreteert taal en zoekopdrachten door nieuwe entiteiten en nieuwe verbanden met bestaande entiteiten te creëren. Als je een zoekterm gebruikt die Google niet kent, dan zorgt RankBrain ervoor dat je zoekresultaten te zien krijgt gebaseerd op soortgelijke termen waarvan het de betekenis wel kent. RankBrain monitort vervolgens hoe je hierop reageert, bijvoorbeeld waar je op klikt, en leert hier weer van. Dit leerproces gaat ongelofelijk snel aangezien het 24 uur per dag doorgaat. Google kan hierdoor steeds nauwkeuriger zoekresultaten tonen, zelfs wanneer een zoekterm nooit eerder is ingevoerd.

Een antwoord op de zoekvraag

Wat kunnen we hieruit afleiden? Google RankBrain maakt veel gebruik van soortgelijke zoektermen en termen die met de zoekterm geassocieerd worden. Zo kan het binnenkort voorkomen dat je zoekresultaten te zien krijgt waarin je zoekterm niet of niet exact terug te vinden is, maar die wel antwoord geven op je vraag. Betekent dit dat het gebruik van zoekwoorden in websiteteksten niet langer belangrijk is? Nee! Het is nog steeds belangrijk dat de zoekwoorden in de tekst staan. Maar daarnaast spelen ook veel andere factoren een rol:

  • De vraag achter de zoekterm 
    Google kijkt niet meer zozeer naar de zoekterm die mensen intypen, maar naar de vraag die zij hebben. Een goede webtekst beantwoordt dus de zoekvraag in plaats van de zoekterm. Wanneer je content maakt is het dus altijd belangrijk om je af te vragen wat de intentie van mensen is als ze iets in de zoekmachine invullen. Een simpel voorbeeld. Iemand toetst in ‘daklekkage’. Wil deze persoon weten wat een lek veroorzaakt, hoe je het kan tegengaan, repareren of waar je een vakman vindt die dat voor je kan doen? Google gaat z’n best doen om te begrijpen wat deze gebruiker precies wil weten.
  • Interpretatie van historie, locatie en context
    Om die intentie te kunnen achterhalen, moet Google meer doen dan alleen de woorden interpreteren. Google zal iemands profiel, locatie, historie en veel meer eigenschappen gaan gebruiken om de beste zoekresultaten weer te geven. Stel dat de persoon met het lekkende dak eerst heeft gezocht naar het telefoonnummer van zijn verzekeraar. Dan gaat Google straks begrijpen dat er zeer waarschijnlijk al een lekkage is en dat deze verholpen moet gaan worden. De kans is groot dat in de resultaten van zijn zoekopdracht regionale dakdekkers, maar ook een doe-het-zelf-winkel en wellicht een YouTube filmpje met reparatie-instructies zullen voorkomen. Die ene over-geoptimaliseerde website (die voorheen steevast bovenaan stond!) en alleen maar functioneert als leadgenerator voor dakdekkers in heel Nederland, zal vanwege Google RankBrain pagina 1 in de zoekresultaten niet meer halen. En is het dak gerepareerd en heeft de gebruiker alleen naar vakmannen gezocht in Google. Dan zal hij bij toekomstige klusvragen ongetwijfeld meer zoekresultaten zien waarin professionele bedrijven worden weergegeven.
  • Thematisch denken 
    Omdat Google taal gaat begrijpen, draait het bij het maken van content niet meer om zoekwoorden en het regelmatig laten terugkeren hiervan. Het thema en semantische netwerk om een term heen (of beter nog, de zoekvraag!) wordt veel belangrijker. In het geval van de daklekkage is het verstandig om bij de reparatie verder te kijken dan alleen het dak. Hoe zit het met de waterafvoer, welke soort dakbedekking gaat er gebruikt worden om opnieuw schade te voorkomen, is het belangrijk dat de reparateur is aangesloten bij een branchevereniging, waar moet het afval na afloop van het karwei heen? Noem maar op! Allemaal termen en begrippen die om het thema van dakreparatie hangen en relevant kunnen zijn. Overigens is het niet de bedoeling om zo’n compleet thema op een lange tekstpagina uiteen te zetten. Denk eerder aan contenthubs die vanaf een centrale pagina klikpaden bevatten naar andere pagina’s die subthema’s van het centrale thema behandelen. Dus een hoofdpagina over dakreparatie met een subpagina over verschillende soorten dakbedekking en weer een andere pagina met links naar instructiefilmpjes en een pagina met een checklist waar je op moet letten als je een vakman inhuurt.

Geen nutteloze offerteaanvragen meer

Nu Google RankBrain zich manifesteert en de zoekresultaten gaat beïnvloeden, is het niet zo dat alle bestaande rankingfactoren van tafel moeten. Integendeel. Metatags blijven belangrijk, net als het structureel en met headers indelen van pagina’s. Maar de tijd van snel veel oppervlakkige content produceren is voorbij. Net als in de echte wereld is de gebruiker aan de macht. Een gevaar? Wel als je een website hebt die is geoptimaliseerd is voor het krijgen van nieuw verkeer, maar zich niet richt op de (informatie)behoefte van de gebruiker. Je hoeft niet bang te zijn als jouw doel altijd al was om je klant te helpen. Dan is het alleen een kwestie van een goed contentplan maken, je informatie toegankelijk(er) maken en zorgen voor aantrekkelijke teksten (en andere content) met diepgang. Waarbij gelukkig geldt dat kwaliteit gaat boven kwantiteit en je dus veel eenvoudiger focus kunt aanbrengen. Kies voor thema’s en onderwerpen waar je echt rendement op kunt halen. Omdat je hierin uitblinkt, omdat je alles van dit onderwerp weet of de klant het beste aanbod kunt doen. Het resultaat? Meer kwalitatief websitebezoek en een betere match met je bezoekers. Denk alleen al eens aan het aantal nutteloze offerteaanvragen dat je bespaard zal blijven… En da’s nog maar het begin.

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *