Een goede landingspagina maken: zo doe je het

Miriam Swaans

Miriam Swaans

Een goede landingspagina maken: zo doe je het

Hoge bounce op je webpagina? Haal je te weinig verkopen uit je nieuwsbrief? Lukt het maar niet om ingevulde contactformulieren te verzamelen? Tijd om je landingspagina op de schop te nemen. Met een aantal slimme aanpassingen wordt je zorgenkindje een conversietopper.

Ga je een landingspagina maken?
Een landingspagina is een pagina die is ingericht om bezoekers vanuit externe bronnen (bijv. Google, een e-mail, een offline actie) te laten binnenkomen op je website. Meestal vertoont het verkeer dat binnenkomt op één pagina overeenkomsten. Bezoekers hebben in de zoekmachine gezocht op een specifieke term of hebben een nieuwsbrief over een bepaald onderwerp ontvangen. Ultiem belangrijk is dat je met een landingspagina zo optimaal mogelijk aansluit op de verwachtingen van een bezoeker. Slaag je daarin, dan kan een landingspagina een absolute conversietopper zijn.

Vertrouwde en betrouwbare uitstraling
Het gevoel van een landingspagina moet aansluiten op uitingen die je eerder gezien hebt. Ultiem verwarrend: je klikt in een e-mailnieuwsbrief en komt terecht op een website met een compleet ander gevoel. Ook vervelend: je bezoekt na wat googelen een website en overweegt iets te kopen, maar nergens vind je contactgegevens of info over de verzendkosten. Zorg ervoor dat een landingspagina altijd een herkenbare en betrouwbare uitstraling heeft. Gebruik je huisstijlelementen, vertoon je certificaten of reviews en maak contactgegevens duidelijk zichtbaar. Is persoonlijk contact belangrijk voor jou, laat dan zien wie je bent. Letterlijk, met een foto.

landingspagina maken

Voorbeeld van Coolblue

Tekst en beeld in balans
Op een goede landingspagina zijn tekst en beeld met elkaar in balans. Een blog mag geschikt zijn voor flinke lappen tekst (het gaat immers om inhoud), bij een landingspagina houd je het over het algemeen juist wat compacter. Zorg ervoor dat woord en beeld hetzelfde vertellen. Gaat jouw landingspagina over vliegreizen naar Bali, dan hoort daar geen uitgemolken stockfoto met een uitheemse plant bij, maar een geloofwaardige afbeelding die herkenbaar Bali is. En het liefste nog een foto die past bij het soort reizen en accommodaties dat jij te bieden hebt. Neem reisorganisatie Fox, die er perfect in slaagt om thematische pagina’s in beeld en tekst te vatten.

landingspagina makenBekijk de volledige landingspagina

Call to action
Yes, iemand heeft geklikt en is op je website terechtgekomen. En hij of zij is ook nog eens geïnteresseerd. Zo’n prospect zou je niet zomaar je winkel uit laten lopen. Dus doe dat online ook niet! Waarmee kan je je bezoeker triggeren? Zeer waarschijnlijk met diepgang over het onderwerp waar hij of zij voor geklikt heeft. Geven is daarom belangrijk. Je kan op een landingspagina meerdere dingen geven, denk aan een link naar een e-book, een aanmelding op een nieuwsbrief, een link naar een korting of een formulier voor informatieaanvraag. In ruil vraag je het voor jou meest waardevolle: contactgegevens.

Diverse wandelpaden
Heb je ooit een winkel bezocht waar je binnenkwam en alleen de nooduitgang en kassa zag? Vast niet. Toch zijn er landingspagina’s genoeg die niet meer dan dat te bieden hebben. Gemiste kans! Natuurlijk zal de klant van je dromen meteen een formulier invullen of een aankoop doen, maar genoeg anderen willen eerst oriënteren. Focus dus niet te zeer op het ontfutselen van het e-mailadres, maar geef de bezoeker ook ruimte om rond te kijken. Net als in het echte leven. Diep het onderwerp uit, geef mogelijkheden in de breedte en verwijs naar andere pagina’s op je website. Zoiets kan je perfect doen met een zogenaamde contenthub, ook wel themaplein genoemd. Er staat één thema centraal en vanaf deze pagina surf je naar diverse pagina’s die gerelateerd zijn aan dat thema.

landingspagina maken Bekijk de volledige landingspagina

Extra tips
Elke landingspagina heeft een eigen doel en focust op een specifiek onderwerp. Het perfecte recept voor een landingspagina is er dus niet. Volg je gevoel, want jij kent je doelgroep het beste. En maak gebruik van deze tips.

  • Vertaal je USP’s naar voordelen
    Heel veel organisaties zijn geneigd om op een compacte landingspagina hun USP’s te noemen. Ze vergeten echter de doorvertaling naar de klant te maken. Het gaat er niet om wat ik je kan bieden, maar om welk voordeel het jou oplevert. Het gaat er niet om dat ik vandaag je pakket verzend, maar dat jij het morgen al in huis hebt.
  • Schrijf voor de lezer
    Ga niet recht op je doel af door alle sterke eigenschappen van je product of dienst te noemen, maar speel in op de vraag of het probleem van de klant. Reik ook alternatieven aan. Dat maakt je extra geloofwaardig en straalt zelfverzekerdheid uit.
  • Ga voor kwaliteit
    Google focust meer en meer op kwalitatieve content. Dus ben je een expert op een bepaald gebied, benut dan je kwaliteiten en maak een landingspagina die echt van toegevoegde waarde is voor je lezer. Niks mis met een tipje van de sluier oplichten. Het loont!
  • Organisch zoekverkeer binnenhalen
    Wil je een landingspagina gebruiken om organisch zoekverkeer binnen te halen vanuit Google, ben dan niet al te kort en bondig. Je hebt toch zeker wel 400 woorden nodig om interessant te zijn voor de zoekmachine. Wanneer je de informatie opknipt in kleine alinea’s en de belangrijkste informatie bovenin zet, dan moet dit prima lukken. Vergeet niet om ook je afbeeldingen juist te benoemen en de url en metatags te voorzien van het zoekwoord. Belangrijk voor seo en voor je lezers.
  • Blijf up-to-date
    Een landingspagina die nu succesvol is, blijft dat niet vanzelfsprekend altijd. Zeker pagina’s die organisch bezoek opleveren, moeten zo nu en dan geüpdatet worden. Is jouw dienst of product bijvoorbeeld seizoensgevoelig? Benut dat voordeel en wissel je afbeeldingen en tekst. Daarnaast is het zaak om bezoekers te blijven verrassen en dus niet op de automatische piloot alle landingspagina’s op je website hetzelfde vorm te geven. Door de tijd kunnen voorkeuren en trends veranderen, houd daar ook rekening mee.
  • Meten is weten
    Wil je een stap verder gaan en echt gaan meten? Gebruik dan tools als Visual Website Optimizer om te zien hoe mensen zich op je website gedragen. Hier kun je verschillende layouts van pagina’s testen, maar ook kleuren en locaties van banners, teksten en nog veel meer.
  • Stay in touch
    Er zijn tal van middelen om contact te houden met je bezoeker, bijvoorbeeld via Google Adwords of social media. Plaats een pixel op je website die de identiteit van de bezoeker vastlegt en je de mogelijkheid biedt om via diverse kanalen in beeld te blijven. Spreken deze laatste twee punten je aan? Dan is het verstandig om hierover in gesprek te gaan met een gespecialiseerde partij in online marketing.
  • Stem design en inhoud op elkaar af
    Heb je niet de tijd of kennis om zelf met een landingspagina aan de slag te gaan? Breng dan je webdesigner en tekstschrijver/marketingpartner met elkaar in contact om dit samen op te pakken. Inhoud en vorm zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden!

Hulp nodig met het maken van landingspagina’s? Je weet ons te vinden!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *