Drie manieren om oude blogs te recyclen

Miriam Swaans

Miriam Swaans

Drie manieren om oude blogs te recyclen

Blogsceptici tippen al snel de beperkingen van bloggen aan. Er is zoveel concurrentie. Het kost zoveel tijd. Je kunt slechts een korte periode van je nieuwe content profiteren. Hmmm, inderdaad. Als je bloggen inzet als onderdeel van een speldenprik-strategie, realiseer je relatief weinig impact met iets wat juist veel tijd en inspanning vraagt. Maar gelukkig kan je veel langer de vruchten van dat harde werken plukken. Zolang je je blogs maar in leven houdt en steeds weer benut. Daarom in deze blog: drie manieren om je oude blogs succesvol te recyclen.

1. Vertaal je blogs naar nieuwe contentvormen

Het mooie van succesvolle blogs is (check je Google Analytics) dat ze je laten zien welke content populair is onder je doelgroep. De onderwerpen die jouw bezoekers en lezers interessant vinden, pik je er dus zo tussenuit. Vervolgens is de inhoud dus uitstekend geschikt om door te vertalen naar andere vormen van content op andere kanalen. Bijvoorbeeld:

  • Een verdiepende podcast-serie over dit thema (om jezelf nog sterker als expert te positioneren)
  • Items voor je nieuwsbrieven of social media (om je fanbase weer te triggeren)
  • Een gastblog op een externe website (ideaal als je superveel nieuw bereik wilt realiseren!)

2. Je blogs actualiseren en opnieuw delen

Met wat nieuwe kennis, toevoeging van actualiteiten of een update over nieuwe ontwikkelingen, stof je een oude blog in korte tijd af. Zo is hij klaar om opnieuw de wereld in te gaan. Natuurlijk kan je de hele blog herschrijven, maar je kan ‘m ook voorzien van een toevoeging. Eventueel laat je de blog zoals hij is deel je ‘m opnieuw met in je social post het commentaar over hoe jij dit ziet. Of je visie op wat er sindsdien allemaal veranderd is. Een slimme manier om continu te kijken naar de mogelijkheid om blogposts te updaten is om simpelweg een lijstje te maken met alle onderwerpen waarover je geblogd hebt. Prik eens in de paar maanden een vast moment in je agenda om dat lijstje na te lopen. Onderwerpen die plots blijken aan te sluiten bij een actuele omstandigheid, pik je er zo uit. Tweaken en klaar!

3. Make een lijst of een ‘best of’

Oude evergreen content blijft altijd presteren. Kijk maar weer eens in je analytics. Die kneitergoede blogs doen het vaak jaren lang goed in Google. Er blijven maar nieuwe lezers komen. Reden genoeg om daar eens iets leuks mee te doen. Verras je lezers met een lijstje van de best gelezen blogs. Of van de blogs die op de meeste reacties mochten rekenen. Iets wat populair of succesvol is, trekt mensen aan. En dus loont het zeker om eens in de zoveel tijd weer eens zo’n lekker lijstje te delen. Onze eigen top drie van meest gelezen blogs:

  1. E-mailetiquette: gedraag je!
  2. Betere offertes maken
  3. Bloggen op LinkedIn of op je eigen website? 

Jij bepaalt de houdbaarheid van je blogs

Twijfel je nog of je dat bloggen wel volhoudt of dat het je wel genoeg rendement oplevert? Besteed dan elke maand twee uurtjes aan de recycle-strategie. Ben niet bang dat je mensen vermoeit met weer dezelfde update. Dikke kans dat ze deze blog niet eerder voorbij hebben zien komen. En anders zijn ze ‘m allang weer vergeten (sorry, het is de realiteit). Gewoon doen dus, dat recyclen van oude blogs. Je doet jezelf er een plezier mee omdat je veel meer eer van je werk hebt. Je doelgroep zal nóg enthousiaster zijn, want jij bent zichtbaar en deelt kennis die van waarde is. Daar wil iedereen mee samenwerken!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *