Waar bloggen: op LinkedIn of op je eigen website?

Miriam Swaans

Miriam Swaans

Waar bloggen: op LinkedIn of op je eigen website?

Moet ik bloggen op LinkedIn of op mijn eigen website?

Deze vraag krijg ik regelmatig als ik voor iemand een artikel, blog of nieuwsitem schrijf. Google zou je straffen als je beide doet. Maar: alleen op LinkedIn bloggen levert je slechts tijdelijke exposure op. En een blog die enkel op je eigen website staat, is weer moeilijk aan te jagen en heeft dus vaak een beperkt bereik. Iene-miene-mutte dan maar?

Nee, niet nodig.

Als je het slim aanpakt voorkom je een penalty, behaal je maximaal bereik én een mooie organische positie in de zoekmachines. 

De Google penalty mythe

Laat ik meteen een grote mythe ontkrachten. Je krijgt van Google geen straf voor duplicate content (oftewel dezelfde tekst/content op verschillende plekken). Lang geleden heeft Google al laten weten dat duplicate content geen probleem hoeft te zijn. In de meeste gevallen is het helemaal niet malafide. Er zit geen kwade intentie achter, dus is er ook geen reden om het te bestraffen. Let juist wel op met het kopiëren van (andermans) content. En probeer niet om gekopieerde tekst met simpele trucjes uniek te maken. John Mueller van Google zegt hierover: ‘This is probably more counter productive than actually helping your website’. Kortom, niet knippen, plakken en wat sleutelen aan alineavolgordes en formuleringen. Google heeft dat snel in de smiezen! Sowieso, content jatten is niet leuk.

ADVIES 1
Kleine nuances of structuurwijzingen aanbrengen in je blog en twee verschillende versies publiceren (bijvoorbeeld eentje op je eigen site en een andere op LinkedIn), doet eerder kwaad dan goed.

De beste rankings

Dan is er de vraag: hoe maakt je blog de meeste kans om hoog in de zoekresultaten te komen? Er zijn tal van specialisten (zoals Yoast, Hobo Web, MOZ) die hier onderzoekjes en experimenten op los hebben gelaten. Ze concluderen vrijwel allemaal dat het slim is om eerst op je eigen website te publiceren. Wacht vervolgens tot je eigen webpagina is geïndexeerd (dat kun je makkelijk testen op een website als Google Index Checker). Plaats vervolgens het volledige artikel op LinkedIn. Zo gaat de SEO-waarde naar je website. Je social bereik benut je ten volle via LinkedIn. Sowieso, organische posities van je eigen website zijn vaak veel duurzamer dan die op een social platform. Ga maar na: hoe vaak kom jij een verwijzing naar een artikel op LinkedIn tegen als je zoekt in Google?

ADVIES 2
Post je blog eerst op je eigen site. Wacht tot deze geïndexeerd is en plaats ‘m dan door op LinkedIn. Zo heb je de beste kansen op een goede en duurzame ranking van het artikel op je eigen website.

De meeste exposure

We weten nu dat je geen straf krijgt als je je blog op twee plaatsen publiceert. En dat het slim is om je pijlen te richten op organische ranking vanuit je eigen website. Daar is de kous nog niet mee af. Verreweg de meeste personen en organisaties willen daarnaast optimaal bereik onder hun eigen netwerk van klanten, prospects, connecties, volgers en fans. Met unieke en kwalitatieve content bouwen ze aan hun merk of doen ze aan personal branding. Dat hun blog daarna nog heel veel nieuwe mensen bereikt (danwel via de timeline van een social platform of via Google) is meegenomen. En dat betekent dus dat er nog een afweging te maken is: welk medium gebruik je om jouw content aan te jagen?

LinkedIn heeft net als Google een eigen algoritme. Unieke content met veel attentiewaarde (en dus ook een goede foto!) heeft een langere levensduur in de timeline. Zo bereik je heel veel mensen. Bovendien geeft LinkedIn je heel veel interessante statistieken cadeau. Interpreteer ze en gebruik die informatie om het de volgende keer nóg beter te doen.

In theorie kan je ook de blog-url van je website doorplaatsen met een foto, in de vorm van een gewone update. Het eerste nadeel is dat je dan die statistieken mist. En mijn persoonlijke ervaring is daarnaast dat het bereik vrijwel altijd achterblijft. Daar is een logische verklaring voor. Een gewone post valt veel minder op dan een artikel. Immers, veel meer mensen posten updates in plaats van artikelen op LinkedIn! En LinkedIn houdt bezoekers graag langer vast. Lees je een artikel, dan blijf je langer. Dus heeft LinkedIn alle reden om jouw artikel een mooie plek in iemands timeline te geven.

ADVIES 3
Jaag je blog aan op het kanaal waar jouw primaire doelgroep zich bevindt. Is dat LinkedIn, kies er dan voor om de volledige blog als artikel te plaatsen en ‘m hier te promoten. Gebruik je naast LinkedIn ook kanalen als Facebook en Twitter? Verwijs dan vanaf daar naar de blog die je op je eigen website hebt geplaatst.

Dan nog drie extra tips voor optimale exposure:

  • Investeer tijd (en eventueel wat geld) in het vinden of maken van een aantrekkelijke afbeelding bij je blog. Daarmee trek je de aandacht. Hoe hoger de attentiewaarde, hoe meer interactie en hoe beter je blog presteert in de timeline van LinkedIn. Let op die olievlekwerking!
  • Wil je exposure via social én meer bezoek op je eigen website, overweeg dan om een deel van je blog op LinkedIn te zetten en voor het tweede deel te linken naar je website. Voor de bezoeker heeft dat echter geen meerwaarde, dus ik kies er meestal niet voor.
  • Verwijs vanaf andere social media kanalen altijd naar het artikel op je eigen website. Want stel dat iemand bijvoorbeeld wel de Facebook-app op zijn smartphone heeft, maar niet die van LinkedIn, dan gaat die doorverwijzing mis. Niet als je naar je eigen website verwijst, want die is zonder inloggen te bereiken!

Zo, aan de slag maar weer met je volgende blog! Heb je al inspiratie? 😉

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *