Blijf op de radar met de nieuwsbrief

Maud Robberts

Maud Robberts

Blijf op de radar met de nieuwsbrief

De nieuwsbrief is een marketingtool die al even vaak doodverklaard als bejubeld is. Maar wanneer je de nieuwsbrief nauwkeurig in zet, is deze zonder twijfel een waardevol onderdeel van de marketingmix. Vergelijk een mailing van jouw bedrijf eens met een gerecht dat je al lang niet meer hebt gegeten. Opeens word je er aan herinnerd en bam: je hebt er direct zin in! Met goede content in een nieuwsbrief gebeurt eigenlijk hetzelfde bij jouw klant.

Een digitale nieuwsbrief met relevante content houdt jou op de radar van jouw doelgroep. Het helpt om bestaande klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf, om verloren gewaande klanten opnieuw te triggeren met jouw kennis en kunde en om potentiële klanten over de streep te trekken om met jou zaken te doen.

1. Personaliseer. Als je weet dat iemand een hond als huisdier heeft, hoef je die persoon niet te informeren met aanbiedingen over vogelkooien. Geen klant is hetzelfde. Stuur daarom ook niet naar iedereen dezelfde informatie, maar maak verschillende ontvangerslijsten.

Tip: verzamel jij al e-mailadressen bij ieder klantcontact? Zet bijvoorbeeld op een evenement of beurs een grote glazen pot voor visitekaartjes of gebruik een iPad om geïnteresseerden direct abonnee te maken!

2. Prikkel. ‘Welke nieuwe attractie opent de Efteling in 2017?‏’, was de onderwerpregel van een recente Efteling-mailing. De klik is binnen, want dat wil ik wel weten. De onderwerpregel moet prikkelen. Net zo belangrijk: de onderwerpregel moet beschrijven waar de mail over gaat. In het geval van de Efteling werd het antwoord direct gegeven in de nieuwsbrief.

Tip: gemiddeld wordt een nieuwsbrief door nog geen 25 procent van de ontvangers geopend. Een prikkelende kop die de lading van de nieuwsbrief dekt, verhoogt de openingsrate.

3. Overtuig. Zorg er ook voor dat de ontvanger de e-mail in één oogopslag kan scannen. Zorg voor een overzichtelijke opmaak, met diverse onderwerpen en niet zonder lange lappen tekst. Bulletpoints, tussenkopjes, foto’s. Kortom: kort en krachtig.

Tip: woorden als ‘nieuw’, ‘wist je dat’ en ‘win’ krijgen gegarandeerd aandacht.

4. Spreek aan. Spreek de ontvanger van de nieuwsbrief persoonlijk aan. Als je bij de inschrijving om de juiste informatie vraagt (geslacht, voor- en achternaam) is het slechts een kwestie van kiezen voor de aanspreekvorm die bij jouw bedrijf past.

Tip: Ikea spreekt de ontvanger van hun nieuwsbrief direct aan, met het informele ‘Hej* Maud’. Dat dit past bij de Zweedse meubelgigant, legt het sterretje in de aanhef uit: Hej betekent Hallo in het Zweeds. Dat maakt de aanhef al minder joviaal nietwaar?

5. Doseer. Als je dagelijks een aanbieding kunt communiceren, zoals vakantie-aanbieder Travelbird, is een dagelijkse nieuwsbrief het overwegen waard. Maar het irritatielevel is bij de meeste abonnees snel bereikt. Kies bewust wanneer je op de radar van jouw doelgroep terecht wilt komen en stuur op dat moment een mailing. De truc is simpel: relevantie zorgt voor conversie.

Tip: 91 procent van de mensen checkt dagelijks zijn of haar e-mail op de smartphone. Zorg er dus voor dat de nieuwsbrief ook goed leesbaar is op mobiele apparaten.

Op de radar staan is één ding, er ook iets uithalen, is de volgende stap. Met programma’s als Mailchimp kun je zien wie de nieuwsbrief opent, of deze abonnee doorklikt naar de website en naar welke pagina. Zo zie je of en hoe de nieuwsbrief wordt gewaardeerd. Dan is het tijd voor actie, daarover meer in mijn volgende blog!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *